VERDIENMODELLEN 81 26 Alle ondernemers in het National park van de Boston Harbour Islands zijn verplicht lid van de Island Alliance die van de contributie behoud, ontwikkeling en educatie betaalt. De Alliance haalt grote sommen geld op met evenementen, zoals 25.000 dollar voor een zeilregatta en 125.000 dollar voor een Special Awards Dinner. Zie www.islandalliance.org. 27 Een Amerikaans zelfstandig, commercieel bedrijf verkoopt in een eigen keten van 150 winkels en 269 boekhandels door het hele land producten met een relatie tot de 395 nationale parken. Het bedrijf wil daarmee de kennis over de parken vergroten, mensen bewust maken van het belang van natuur, en inkomsten genereren voor de parken. Opbrengst sinds 1947: ruim 83 miljoen dollar. Zie www.eparks.com. 28 Inkomsten halen uit een openluchtbioscoop en –theater of een zwembad, een klim/speelbos of een uitzichttoren. De schaalgrootte van deze voorzieningen bepaalt de hoogte van de inkomsten. Ook bij relatief geringe inkomsten uit de toegangsprijzen, dienen ze een gewaardeerd recreatief of cultureel maatschappelijk belang. Openluchtbioscopen vragen relatief weinig investeringen waar een relatief groot publiek op kan afkomen. In Frankrijk is hier al veel ervaring mee. Openluchttheaters, -concerten en locatietheater zijn er in diverse vormen en schaalgroottes. Landgoed De Horst in Driebergen bouwt in 2012 het Charles Maitland Theater dat plaats biedt aan 200 tot 500 bezoekers. Het theater is ingepast in het landschap. Dit soort ideeën staat beschreven in ‘Kansen voor Gelders Arcadië’, uitgegeven door het Gelders Genootschap en uitgeverij Matrijs, oktober 2011. 29 Subsidie voor Klompenpaden, wandelroutes over agrarisch gebied. Zoals op landgoed Scherpenzeel: “Voor de vier gemarkeerde wandelroutes betaalt de overheid sinds kort 45 cent per meter per jaar. Vrijwilligers van het Landschap Erfgoed Utrecht beheren de paden en onderhouden bruggetjes en bordjes.” Pagina 84

Pagina 86

Scoor meer met een online shop in uw sportbladen. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijsmagazines online.

527 Lees publicatie 202Home


You need flash player to view this online publication