VERDIENMODELLEN 77 5 ‘Branding’ is een kunst, die bij succes het landgoed of natuurbezit zichtbaar maakt. Met ‘branding’ maakt een onderneming gebruik van een merknaam zonder geld over te maken naar het goede doel. Een voorbeeld van branding uit de recreatiesector is de Eneco Veluwefietsroute. In ruil voor aanleg en onderhoud van de route mag het energiebedrijf gebruik maken van het marketingvoordeel door de associatie met duurzaamheid en gezondheid. Zie http://www. enecoveluweroute.nl. Een andere vorm van branding is co-branding. Landgoed Heerlijkheid Mariënwaerdt is op verschillende niveaus samenwerking aangegaan met de Rabobank. De tv-commercial van de Rabobank met de slogan ‘Het verhaal kennen achter uw vermogen’ laat de lange stabiele ondernemingsgeschiedenis zien, die Landgoed Heerlijkheid Mariënwaerdt heeft weten op te bouwen. De Rabobank beheert het vermogen van het Landgoed. Beide merken, zowel Heerlijkheid Mariënwaerdt als Rabobank versterken elkaar in hun merknaam. Daaruit komen samenwerkingsstructuren voort die financiële voordelen opleveren. Het concept staat of valt met creativiteit: nog meer spotjes bij de Rabobank maar dan met andere landgoedeigenaren zal niet werken. Het gaat er om telkens andere concepten te bedenken die via marketing en PR (public relations) geld kunnen opleveren. Natuurmonumenten werkt samen met Landal Greenparks. Bij een van de gezamenlijke acties stortte het bungalowbedrijf een ton, betaalde het eerste jaar lidmaatschap en bracht zo 1861 leden binnen. Ook biedt Landal de leden van Natuurmonumenten arrangementen en stort voor elke boeking van een NM-lid € 5. Landal verkoopt in de parkwinkel openhaardhout uit bossen van Natuurmonumenten en organiseert excursies met de boswachter. Dat zijn inkomstenbronnen voor Natuurmonumenten. In ruil mag Landal in al zijn uitingen gebruikmaken van het groene imago van Natuurmonumenten. 6 Landgoed Den Treek-Henschoten bij Amersfoort (2.000 hectare) heeft vijftig kilometer ruiterpaden op het terrein. Het landgoed verkoopt ruiterpenningen in de vorm van dag- en maandkaarten. De maneges in de directe omgeving kopen vooral jaarkaarten. Een jaarkaart kost € 100 (2012). Alle ruiterpenningen zijn te koop op het landgoed, via de eigen website en bij de plaatselijke horeca. De ruiterpenningen compenseren niet al het onderhoud en het toezicht van de Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA), maar dragen bij in het onderhoud van de paden. Het Utrechts Landschap heeft in landgoed Beerschoten, het Panbos en de Biltse Duinen twaalf kilometer ruiterpad aangelegd. Voor €17,50 koopt een bezoeker een ruiterplaatje dat een jaar geldig is. De inkomsten komen op € 1.000 tot € 1.200 per jaar. De beheerkosten bedragen € 2.500. Daarmee dekken de inkomsten minder dan de helft van de uitgaven. Het systeem fungeert vooral als middel om overtredingen op te sporen. De ruiters dragen een vignetnummer en kunnen zo in het registratiesysteem herkend en zo nodig berispt worden. De beheerkosten van ruiterpaden zijn sterk afhankelijk van bodemtype, vegetatie en grondwaterstand. In Beerschoten bestaan de paden uit zand dat minder onderhoud vraagt dan leem of kleiige bodems. In het Nationaal park Veluwezoom betalen ruiters € 10 voor een jaar. Eigenaar Natuurmonumenten heeft een overeenkomst gesloten met enkele maneges in de omgeving. Zij verkopen vergunningen en vignetten die de houder het recht geven om gebruik te maken van de paden in het Nationaal park. De opbrengst komt volledig ten goede aan Natuurmonumenten, de maneges profiteren van de extra omzet. 7 Natuurmonumenten heeft in het Nationaal park Veluwezoom een vergunningensysteem voor mountainbikers en ruiters ingevoerd. Mountainbikers kopen een vergunning van € 5 voor een heel jaar. In andere gebieden heeft Natuurmonumenten ook dagkaarten van € 1 te koop. Het Nationaal park Veluwezoom heeft een overeenkomst gesloten met twintig fietsverhuurders in de omgeving. Zij verkopen vergunningen en vignetten die de houder het recht geven om gebruik te maken van de paden in het Nationaal park. De opbrengst komt volledig ten goede van Natuurmonumenten, de winkeliers profiteren van de extra omzet aan fietsverhuur. Op Landgoed Twickel ligt een mountainbikeroute van zeventig kilometer. Vijf wielerclubs verzorgen zelf elk circa vijftien kilometer van het onderhoud. 8 Een regionale samenwerking van natuurbezitters, eventueel aangevuld met overheden in bijvoorbeeld een Recreatieschap zou rendabele netwerken van mountainbikeroutes kunnen opzetten en beheren. Dat blijkt uit de studie ‘Mountainbikers op de Utrechtse Heuvelrug’ van H. Hoofwijk en D.J. Stobbelaar (Wageningen UR, 2012). Voor een goed routenetwerk met aantrekkelijke paden zijn mountainbikers bereid te betalen, concludeert het Wageningse onderzoek. De onderzoekers zien mogelijkheden voor een provinciaal of regionaal uitvoeringsorgaan, zoals een Recreatieschap, om een vignetsysteem te coördineren op de aspecten aansprakelijkheid, beheer en uitgifte. Een vignet van € 2 voor een dagkaart en € 15 voor een jaarkaart leveren bij een conservatieve schatting van het aantal gebruikers voldoende op om het Recreatieschap te betalen en terreinbeheerders te vergoeden. Uitgebreid met een openstellingsubsidie van € 0,45 per strekkende meter levert dat soms interessante bedragen op. Een dergelijke betaling voor netwerken bestaat nog niet, maar kan in de toekomst een structuur bieden die voor terreineigenaren interessant is. 9 Samenwerking van natuurbezitters en horeca kan leiden tot recreatieve arrangementen die het aantal bezoekers aan een gebied vergroten. Landgoed Het Lankheet ontwikkelt bijvoorbeeld een nieuwe boot: de Buurserpot, een replica van het kleine vrachtscheepje dat tot in de 19e eeuw over de Buurserbeek voer. De boot gaat varen in het Waterpark van Het Lankheet en over de beken in de omgeving. De ontwikkelkosten worden gedekt door fondsen, stichtingen, twee provincies, waterschap Rijn en IJssel, bijdragen van rondleidingen en eigen middelen (hout). Ook vraagt Het Lankheet bedrijven als sponsor van een deel van de boot, bijvoorbeeld een zeil, waarbij zij de bijdrage kunnen koppelen aan een bedrijfsarrangement. De werknemers van het bedrijf ontvangen bijvoorbeeld een rondvaart en een lunch of diner in het open veld. De rondvaarten zijn voornamelijk gericht op actieve toeristen en basisschoolleerlingen. De deelnemers zullen op sommige trajecten zelf de boot moeten voortbewegen. Het arrangement is een samenwerking met twee horecaondernemers, Natuurmonumenten, IVN en de plaatselijke historische kring. Ieder heeft zijn rol en krijgt een deel van de inkomsten. De inkomsten voor Het Lankheet schat het landgoed op € 15.000 per jaar. Pagina 80

Pagina 82

Heeft u een onderwijsmagazine, page flip flash of digi-maandbladen? Gebruik Online Touch: rapport online bladerbaar uitgeven.

527 Lees publicatie 202Home


You need flash player to view this online publication