75 Vissersbrug. “Recreatie levert Twickel weinig geld op, wel bekendheid en draagvlak.” M Pact van Twickel Het grootste particuliere landgoed van Nederland, Twickel, heeft veel recreatievoorzieningen, maar inkomsten leveren die niet op − wel bekendheid en draagvlak. Geld voor aanleg en onderhoud moet deels van overheden komen. Alle partijen hebben elkaar na jaren overleg gevonden in het Pact van Twickel. Die overeenkomst is in 2009 getekend door de provincie Overijssel, Waterschap Regge en Dinkel, Regio Twente, de drie gemeenten Hof van Twente, Hengelo en Borne en de stichting Twickel. Afspraken zijn gemaakt over een aantal uitvoeringsprojecten. Het eerste is de completering van de Umfassungsweg, die met Pasen 2011 openging. Dat is een wandelroute van negen kilometer lang die in een wijde boog om het kasteel heenloopt en alle landschapstypen van Twickel laat zien. De Umfassungsweg is 120 jaar geleden ontworpen door landschapsarchitect Eduard Petzold. Een ander project is de aanleg van nieuwe natuur langs de Hagmolenbeek waarbij twee van de vier pachters naar Drenthe verhuizen. Ook de restauratie van het Overpark tegenover het kasteel is onderdeel van het Pact. Met een half miljoen mensen in de omringende steden Enschede, Hengelo en Almelo ervaart Twickel de toenemende betekenis van recreatie. Twickel heeft zelf voorzieningen gemaakt als losloopgebieden voor honden. De Regio Twente heeft in overleg met Twickel een mountainbikeroute van zeventig kilometer aangelegd. Vijf wielerclubs onderhouden elk circa vijftien kilometer van die route. Bouwtekening van Buurserpot, een historisch vrachtschip. M Samen met horeca en historische boot Een vaartocht op een historische boot, een bezoek aan de werf waar de boot gebouwd is, een borrel en/of diner. Zo’n arrangement ontwikkelt Eric Brinckmann van Landgoed Het Lankheet samen met horecaondernemers uit de omgeving. “Iets dergelijks doen we al met campinghouders.” “Een werf in Enter bouwt een historisch vrachtschip, een zogenoemde ‘pot’, waarmee in de Hanzetijd vracht vervoerd werd van Deventer naar Duitsland en terug. Die route is maar een jaar of twintig bevaarbaar gebleven. Juist bij Het Lankheet ging de verzanding het snelst. Op die plaats werden dus heel lang goederen overgeslagen.” Pagina 78

Pagina 80

Scoor meer met een webwinkel in uw uitgaven. Velen gingen u voor en publiceerden gidsen online.

527 Lees publicatie 202Home


You need flash player to view this online publication