218 HOOFDSTUK 3 VII OVERIGE INKOMSTENBRONNEN Website Koop 9 Natuurorganisaties kunnen hun sterke imago en hun mogelijkheden om eigen kennis in te zetten voor sponsors nog beter benutten, blijkt uit recent LEI-onderzoek. Belangrijkste boodschap uit het onderzoek is dat natuurorganisaties moeten leren om zich te verplaatsen in een bedrijf en zo te begrijpen wat een bedrijf belangrijk vindt en proberen daar als natuurbezitter op in te spelen. Zie LEI-project ‘Van compensatie naar integratie: sponsoring van natuur en landschap’ en LEI-rapport ‘Bedrijven aan de slag met natuur en landschap’. Bekende natuursponsors zijn Vivara, SNP, Essent, Europcar, 3M, Du Pont Nemours en Fujifilm. Voorbeelden van sponsorrelaties met wederzijds voordeel zijn Natuurmonumenten met Landal Green parks en Hema, en WNF met Eneco en Unilever. Voorbeelden van sponsorrelaties in de landgoedsector zijn Golfbaan Landgoed Bleijenbeek in het Limburgse Afferden en Golfbaan Landgoed Welderen in het Gelderse Elst. Kasteel Middachten in Rheden geeft bedrijven en instellingen de mogelijkheid de tuinen van het kasteel te sponsoren. In ruil mag de sponsor Middachten als ontvangstlocatie inzetten voor relaties. Sponsoren zijn onder meer Ecostyle, Heijmans Sport en Groen, Outdoor Gelderland bv, rozenkwekerij De Wilde, Rabobank Graafschap Midden en gemeente Rheden. Natuurmonumenten werkt samen met Landal Greenparks: bij een van de gezamenlijke acties stortte het recreatiebungalowbedrijf een ton, betaalde voor klanten het eerste jaar lidmaatschap en bracht zo 1861 leden binnen. Ook biedt Landal arrangementen aan de leden van Natuurmonumenten en stort voor elke boeking van een NM-lid € 5. Landal verkoopt in de eigen parkwinkels openhaardhout uit bossen van Natuurmonumenten en organiseert excursies met de boswachter. Dat zijn inkomstenbronnen voor Natuurmonumenten. In ruil mag Landal in al zijn uitingen gebruikmaken van het groene imago van Natuurmonumenten. Diverse manieren van samenwerking tussen een natuurbeheerder en een bedrijf dat maatschappelijk verantwoord wil ondernemen, beschrijft de publicatie ‘Natuur in bedrijf ’ van Landschapsbeheer Nederland en kennisadviesbureau Movisie. Om een gelijkwaardige partner te vormen met één of meer bedrijven helpt het om de eigen wensen te formuleren en de sterke kanten van de eigen organisatie in kaart te brengen. Met tips, voorbeelden, checklijsten en voorbeeldformulieren voor elke fase. Zie www.movisie.nl en zoek onder ‘Publicaties’. 10 Affiliate marketing is een relatief makkelijke en kosteloze manier om inkomsten te genereren. Het begint ermee dat de natuurbezitter zich aansluit bij een website als koopvoordenatuur.nl, een initiatief van Landschap Noord-Holland. Consumenten die via die website aankopen doen, steunen tegelijk de aangesloten goede doelen. Want van elke onlineaankoop die een consument doet bij een van de honderdvijftig aangesloten winkels, variërend van Disneyland Parijs en iTunes tot marktplaats en Pabo erotische artikelen, krijgt de terrein- of landgoedeigenaar 4% van het aankoopbedrag geschonken. Koop voor de natuur is in 2011 van start gegaan en het idee slaat volgens Landschap Noord-Holland aan. In maart 2012 hadden zich zes natuurorganisaties aangesloten, die profiteren van de opbrengst, namelijk Landschap Noord-Holland, IVN Noord- en IVN Zuid-Kennemerland, IVN De Ronde Venen, bezoekerscentrum De Helderse Vallei en Vogelwerkgroep Den Helder. Zie www.Koopvoordenatuur.nl. € € 11 ASN, Rabo en Triodos overwegen het voortzetten van groene beleggingsfondsen ondanks afbouw tot 2014 van heffingskorting van 1,3%. Fiscaal voordeel van 1,2% in box 3 (vermogensrendementheffing) blijft. Voortzetting vergt de ontwikkeling van een groenverklaring zoals die van de biologische landbouw (SKAL). Uit die certificering moet marktfalen blijken en een bijdrage aan collectieve goederen en diensten zoals natuur- en landschapsbeheer en openstelling voor recreatie. Dat is lastig bij zorglandbouw, boerderijeducatie, kinderopvang, streekproducten en agrotoerisme, omdat dit rendabele activiteiten lijken en er geen valse concurrentie mag ontstaan met commerciële partijen die geen gebruik kunnen maken van dergelijke goedkope leningen. De Nederlandse Belastingdienst heeft een goede reputatie met zogenoemde ‘rulings’, afspraken vooraf over de vereiste criteria en de fiscale behandeling daarvan. 12 Een mix van schenking en belegging zit in het project ‘Duurzaam investeren in cultuurlandschap’. Jaap Dirkmaat van de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap (VNC) heeft samen met vermogensbeheerder Optimix een fiscaal gunstige beleggingsvorm ontwikkeld, profiterend van de ANBI-status van VNC. Geïnteresseerden schenken geld voor herstel en onderhoud van bijvoorbeeld een dassenburcht, een houtwal of een heg. Een deel van het geld gaat naar herstel, een tweede deel naar tien jaar onderhoud, de rest belegt Optimix. De vermogensbeheerder verwacht dat het rendement van die belegging na tien jaar groot genoeg is voor het onderhoud van nog eens tien jaar. Het belegde bedrag wordt dus niet aangesproken. Bij normale economische omstandigheden biedt dit model een nooit eindigende bron voor het onderhoud. Meer informatie: Vereniging Nederlands Cultuurlandschap, duurzaaminvesteren@nederlandscultuurlandschap.nl. nu later 13 Een nog onbekende inkomstenbron, vooral voor fiscaalvriendelijke ANBI-fondsen, zijn de nalatenschappen van mensen die na hun overlijden de omgeving waarin ze zijn geboren, opgegroeid, woonden, werkten in stand willen houden en versterken. BELEGGING Pagina 221

Pagina 223

Heeft u een relatiemagazine, pagedirect of everenigingsbladen? Gebruik Online Touch: folder van papier naar online converteren.

527 Lees publicatie 202Home


You need flash player to view this online publication