bestendig te willen zijn. De vraag is of de bedenkers van deze uitspraak eigenlijk wel weten waar ze het over hebben maar hoe dan ook, een formule 1 evenement in de stad past daar zeker niet in. Het argument dat het formule 1 circus zo goed is voor de technische vooruitgang is een no-brainer: mechanische aandrijving is een achterhaalde techniek. Je gaat ook het mechanische deel van een harde schijf niet optimaliseren als de ‘solid state drive’ klaar ligt voor introductie en gebruik. compensatie voor de vliegreizen van de toernooispelers zijn maar enkele voorbeelden om te komen tot een klimaat neutraal sportevenement. Het gaat mij in dit voorbeeld niet zozeer om de vermeden emissies of het energieverbruik maar om de instelling van de organisatoren en de uitstraling naar de omgeving. Het RCI gaat samen met Eneco ook elektrisch vervoer promoten via 75 elektrische auto’s en plug-in hybrides. Maar door je als bestuurder tijdens de Bavaria City Race zo prominent in te laten met het symbool van vervuiling en verspilling wek je mijns inziens een verkeerde associatie. Als je dan mee wilt rijden in de bonte stoet om jezelf te laten bejubelen, rij dan in de elektrische Nuna van NUON. Dan is de boodschap helder en voor niemand mis te verstaan. A successful politician is after all a power transformer. Niet waar? Hilversum doet het anders. De initiatiefnemers van het KLM-open willen dit evenement tot het duurzaamste sportevenement van Europa maken. Gebruik van groene stroom, elektrische scooters en elektrische ‘courtesy cars’ samen met CO2 - Als kind werd ik geboeid door een tv-uitzending die ging over de landing op de maan. President Kennedy had net zijn fameuze rede uitgesproken en de voorbereidingen van NASA waren in volle gang. Een Nederlandse deskundige verscheen op televisie, een klein zwart-wit toestel en hij verklaarde dat een maanlanding nooit zou kunnen lukken. De verslaggever werd uitgedaagd een kant van de maan te kiezen waarop dat zou moeten plaatsvinden. Maar wat hij ook koos ..... de voorkant was te heet, de achterkant te koud, de druk te laag, de atmosfeer te ijl. Kortom, uitgesloten! Europoort Kringen oktober 2010. 50 Het doen van voorspellingen is altijd een hachelijke zaak en de deskundigen zitten er meestal mijlenver naast. Laat ik wat voorbeelden geven. In de jaren 50 was het algemene oordeel dat voor computers in de toekomst geen commerciële behoefte zou bestaan, hooguit voor mainframe computers. Zittend in een wigwam, een duurzaam Cradle-toCradle ontwerp uit de oudheid, vroeg een zoon aan zijn vader: waarom heet mijn oudste broer eigenlijk “Rennende Buffel”? Dat zal ik je uitleggen zoon, zei zijn vader geduldig, toen jouw oudste broer werd verwekt kwam op dat moment een buffel langs de tent stormen. En waarom heet mijn zus “Zingende Nachtegaal”? Zijn vader legde uit dat toen zijn zus werd verwekt er een nachtegaal prachtig zat te zingen op de tent. Maar, vroeg hij zijn zoon aankijkend, waarom wil je dit eigenlijk allemaal weten “Scheurend Rubber”? OPTELLEN EN AFTREKKEN In de jaren 60 werd voorspeld dat de luchtvaart binnen 25 jaar volledig supersonisch zou zijn. Begin 70-er jaren voorspelde de club van Rome op basis van de bewezen reserves dat de fossiele brandstoffen binnen 25 jaar zouden zijn uitgeput. En ons veelgeprezen CPB (Centraal Planbureau ) zat er de afgelopen dertig jaar vrijwel altijd naast, vooral bij omslagen in de conjunctuur. De club van Rome baseerde hun doemscenario op een boekhoudkundige benadering van de fossiele brandstofvoorraden. Organisaties als het IEA (International Energy Agency) en de WEC (World Energy Council) becijferen periodiek de bewezen voorraden en het gebruik, terwijl ook alle grote oliemaatschappijen een nauwkeurige boekhouding bijhouden van de bewezen reserves. De oliereserves, inclusief de olie in teerzanden, bedragen volgens deze bronnen circa 195 Gton1) , de kolenreserves 826 Gton en de aardgasreserves2) 185 biljoen m3 . Tezamen circa 850 Gton koolstof. De bewezen olievoorraden stegen in de periode 1988 - 2008 met 26%, de bewezen gasvoorraden met 70%. Het primaire energieverbruik per hoofd van de wereldbevolking (vóór transformatie naar andere brandstoffen voor eindgebruik) steeg in dezelfde periode met 22% en bedraagt momenteel circa 1,7 ton koolstof per jaar. Op wereldschaal ongeveer 10 Gton per jaar. Maar het blijven optelsommetjes georkestreerd door boekhouders en dat vind ik een uiterst armzalige benadering. Laten we eens door een andere bril kijken en afstand te nemen van de gangbare opvattingen. De binnenplaneten Mars, Venus en Aarde hadden ruim 4 miljard jaar geleden vrijwel dezelfde atmosfeer met 96% CO2 , 3% stikstof en wat edel51 Pagina 26
Pagina 28Scoor meer met een online shop in uw spaarprogramma. Velen gingen u voor en publiceerden uitgaves online.
528 Lees publicatie 201Home