-emissie in Nederland bedraagt daarnaast 170 miljoen ton. Omdat het ‘man-made’ CO2 CO2 is, beetje in perspectief te plaatsen kunnen we misschien ook een Hutu weer eens aan het lachen krijgen. Daar waar we ons druk maken om de 170 kg CO2 -emissie van een stukje beef?? Door het een Moeten we bezorgd zijn voor een wereld voedseltekort? Ik denk het niet. De aardbol pakt met haar biomassasysteem ordes meer energie via fotosynthese dan we voor voedsel gebruiken. Het merendeel van de jaarlijks gegenereerde biomassa te land wordt zelfs niet eens aangeraakt, nog los van de biomassa die door fotosynthese in zee wordt gevormd. De natuur schenkt ons in overdaad maar we moeten er wel zorgzaam mee omgaan. In die zin kan ik de waarschuwingen van Greenpeace, het Wereld Natuur Fonds en anderen altijd zeer waarderen. We hebben de kennis en de middelen om via de Ecopyramide de biomassaketen optimaal te benaderen maar we moeten het wel toepassen. En dat is iets, denk ik, om wel bezorgd over te zijn. reken ik deze dan ook aan de mens toe. Over onze levensduur en voor iemand met een gemiddeld gewicht verschijnt het respectabele bedrag van totaal ruim 11.000 kg CO2 per kilootje M/V. We begonnen met de waarschuwing van Greenpeace over de CO2 -impact van vlees eten op migediend is met het eten van onze ‘broeders en zusters’. Iets dat je met recht een onverteerbare gedachte zou kunnen noemen. We hoeven echter niet van de ene op de andere dag vegetariër te worden, hoewel daar ook niets op tegen is want het is buitengewoon smakelijk en gezond. De uitgesproken carnivoren kunnen wellicht van de nood een deugd maken. Het pondje halfom van de woensdag zouden zij kunnen ruilen voor een bal gehakt van Rijkman Groenink of wellicht een lekkere bout Wellink. Maar dat wordt wel effe slikken! Sorry folks, sorryyyyy. lieu en planeet. De conclusie moet echter zijn dat als het om CO2 gaat, ons ecosysteem het beste Het is vakantietijd en er is geen groter genot dan ons te verblijden met de gedachte aan de drie weken per jaar dat we weer eens helemaal onszelf kunnen zijn. vakantiegidsen zijn geraadpleegd, boekingen zijn gemaakt en de koffers zijn gepakt. De Volvo stationcar is gevuld met golfbags voor vertrek naar Frankrijk, de tickets voor Australië en Nieuw-Zeeland liggen gereed of de bergschoenen staan klaar voor de pelgrimstocht naar Santiago de Compostella. Bij onze tante Leen uit Klazienaveen ligt er een low-cost vliegticket klaar naar Malaga: met Ryanair vanaf vliegveld Weeze voor 79,99 Euro. Torremolinos, mompelt ze zacht, ‘hier aai cum’. Europoort Kringen mei 2009. 16 Onze ministeries in den Haag zijn sinds 1992 bezig met de uitvoering van de VN Conferenties in Rio de Janeiro en Kyoto betreffende het klimaat. Energiebesparing is het toverwoord maar zoals zo vaak bij tovenaars blijft het bij die ene kreet. ‘Simsalabim’ en dan geschiedt het magische proces van ons grootheidsdenken. Het toverwoord lag al Laten we eens kijken naar licht en verlichting, het stokpaardje van onze milieuminister Cramer. Het hebben van elektrisch licht is prettig en in vergelijking met de gaslampen van weleer veilig, comfortabel en gemakkelijk. De lamp met wolfraam gloeispiraal was een inefficiënte verbetering die vooral warmte produceerde met als bijkomstigheid ook nog wat licht. De ontwikkeling van energiezuinige ontladingslampen en LED-lampen is een significante verbetering en het is een verstandig beleid om die te installeren. Tot zover kan ik het stokpaardje van Cramer volgen. Als deze lampen even lang branden als de gloeilamp is daar een redelijke besparing mee te bereiken. Als .... want de praktijk toont aan dat mensen de verlichting nu veel langer en op onnodige plaatsen laten branden. Het kost immers toch niet veel en het is energiezuinig! Dit effect heet het “rebound effect” en de beste schattingen geven aan dat circa 40% van de energiebesparing teniet gedaan wordt doordat de mens meer van zijn energiedienst (verlichting) gaat verlangen. Niettemin wordt er nog steeds 60% bespaard ten opzichte van voorheen en die besparing wordt ook in Klazienaveen gevoeld. De fel begeerde vliegreis naar Torremolinos komt binnen bereik waardoor het effect van de energiebesparing door het verbruik van kerosine in de gasturbinemotoren teniet gedaan wordt. Energiedeskundigen spreken van het “Torremolinos effect”. De “vliegtax”, bedacht als typisch Nederlands lapmiddel, is van de baan maar het had tante Leen niet gedeerd. 17 TORREMOLINOS jaren in de week en sparen valt in een zuinig land als Nederland goed. En zeg nou zelf, wat is er mis met energie besparen? Niets, toch?? Pagina 9
Pagina 11Voor verenigingsbladen, online verenigingsbladen en gidsen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw PDF-en.
528 Lees publicatie 201Home