Berry Kessels “Knakkend vers.” Berry Kessels van Volkshuisvesting Arnhem In Arnhem is de mogelijkheid onderzocht om een organic winkel te openen in een krachtwijk. Berry Kessels van Volkshuisvesting Arnhem vertelt over een bijeenkomst met deskundigen, die worden onthaald met een verrassende blik op de toekomst. “De eerste biologisch geteelde groenten die chef-kok Eric van Veluwen kreeg, liet hij een week lang in zijn schuur liggen. Hij kocht de spullen voor zijn restaurant immers bij de groothandel, zoals alle koks.” Tijdens een bijeenkomst, georganiseerd door InnovatieNetwerk in samenwerking met Volkshuisvesting Arnhem, spreekt Van Veluwen de genodigden toe in een prachtig art-decozaaltje van de voormalige bioscoop Luxor in Arnhem. De bijeenkomst is georganiseerd om met elkaar te praten over een bijzonder initiatief: de mogelijkheid om een organic winkel te beginnen in een Arnhemse Vogelaarwijk. In de zaal is een bijzondere mix van mensen: projectontwikkelaars, telers van biologische groenten, corporatiemedewerkers, exploitanten van natuurvoedingswinkels, een biologische vleesboer, gemeenteraadsleden, toplieden van de Plus supermarkten en voedingsmultinational Wessanen. In het kleine Gallische dorpje van Asterix vraagt Hoefnix, de dorpssmid, aan Kostunrix, de visboer, waarom hij de vis niet uit de paar honderd meter verderop liggende zee vist. De visverkoper antwoordt daarop verontwaardigd: Wat denkt u wel! Mijn vis is het beste van het beste. Het komt rechtstreeks uit Lutetia (Parijs). De smid haalt zijn neus misprijzend op en krijgt vervolgens van Kostunrix een klap om z’n oren met een vis. Daarop gaat het hele dorp op in een kluwen van vuisten, vissen en vechten. 38 39 Knakkend vers “Welmoet de Waard van de biologisch-dynamische tuinderij De Stroom in Hemmen illustreert het begrip ‘knakkend vers’ door een worteltje te breken tussen haar vingers. Het gemiddelde supermarktworteltje is veel buigzamer en dat heeft alles te maken met de tijd die ligt tussen de oogst en de aankomst in de schappen. Inno Kock van natuurvoedingswinkel Buys & Ko uit Wageningen blijkt via de alternatieve route van een voedselcoöperatie tot dezelfde marketingconclusies te komen als voedingsgigant Wessanen. Beiden willen goed luisteren naar de consument. In Wageningen vragen ze klanten wat ze willen kopen in hun winkel en daar gaan de eigenaren van Buys & Ko naar op zoek. Wessanen stuurt iedereen die het maar wil een pakket organic artikelen van het merk Whole Earth met de vraag wat ze lekker vinden. Boeiende dwarsverbanden vond ik dat.” “Lex de Rooi van Wessanen toonde bovendien interessant onderzoek. Wij willen met zijn allen beter en gezonder eten. Ethiek speelt een grote rol. Waar komt het eten vandaan? Is er fatsoenlijk voor betaald? Is het zonder troep gekweekt? Kost het niet te veel energie om te produceren? Maken de producten een verre reis? Als vader van jonge kinderen spelen deze overwegingen sterk mee bij mijn aankopen in de supermarkt. Ik blijk niet de enige te zijn. Dit is de trend. Organic food gaan we straks allemaal eten, voorspelt Wessanen.” Pagina 20

Pagina 22

Interactieve e-magazine, deze magazine of drukwerk is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van papier naar digitaal converteren van digi verenigingsbladen.

521 Lees publicatie 197Home


You need flash player to view this online publication