Samen sta je sterker Bolle ziet Marqt als een toevoeging aan de supermarkten en natuurvoedingswinkels. En de komst van een nieuwe formule op basis van Celebrate Food ziet hij alleen maar als winst. “Samen sta je sterker. En samenwerken is heel belangrijk. Als natuurvoedingswinkels met z’n allen de prijzen acceptabeler maken voor de consument, dan zijn mensen om. Dan hebben ze eerlijk en lekker voedsel voor een goede prijs. Of, zoals ik het zeg, ‘Minder weinig betalen’. Dat gaat over marges. Je prijzen durven te laten zakken. Wij werken zo veel mogelijk zonder groothandel. Dat scheelt al een heel stuk in je prijs. Maar we verkopen niet onder de kostprijs. Dat is tegen onze principes.” “Hoe de start van Marqt ging? Met vallen en opstaan. Toen ik terugkwam in Nederland om mijn idee te realiseren, ontmoette ik mijn businesspartner Meike Beeren. Samen hebben we er twee jaar lang aan gewerkt om Marqt op te zetten. We hebben onderzoek gedaan en een plan gemaakt. Maar hoe regel je de financiën? Hoe kom je aan een goede locatie? Je hebt een ICT-systeem nodig, personeel, schappen en nog veel meer. Allemaal zaken die we in het begin niet hadden en al werkende gecreëerd hebben. We leren elke dag nog. En iedere dag doen we dingen weer beter. ” Met de consument en producent Met Marqt creëert Bolle een samenwerking tussen producent en consument. Een marktplaats met vraag en aanbod. “De keuze is aan de consument. Zij bepalen het aanbod. Ons klantenserviceprogramma heet dan ook ‘Maak Marqt jouw markt.’ Wat de klant wil, dat staat voorop.” Idealiter zou Bolle de consument meer financiële inspraak willen geven in Marqt, zoals je ook in het Lazuur model ziet. “Dat is een top idee! De consument een aandeel bieden in je winkel. Maar dat is voor ons te vroeg. Daarvoor hebben we iets meer volwassenheid nodig. In deze fase is het belangrijk dat er niet teveel emotie zit in de besluitvorming. Je vraagt aan consumenten en producenten om zich aan te passen. Dat doe je met elkaar. ” 30 31 Op weg naar volwassenheid “We zitten in de pubertijd. Ja, dan word je tegendraads. Maar we zijn al in een dwarsligging geboren” , grapt Bolle, “We moeten nog veel leren, maar Marqt is al een heel eind op weg. Eind 2013 zijn er vijftien Marqten in Nederland. We verkennen nu plekken in Rotterdam, ’s-Gravenhage, Utrecht en andere steden, maar het is moeilijk om goede locaties te vinden.” Bolle ziet uitbreiding als onderdeel van zijn missie. “Zo informeer je mensen het beste. Door dicht bij ze te komen en ze kennis te laten maken met goed voedsel.” Daarmee ligt een duidelijke link met het Celebrate Food concept. Ook daarin speelt scholing en informatie een grote rol. “Met educatie creëer je een ommekeer. We willen bewustwording stimuleren. Maar niet via schermen in onze winkels. Dat is naar mijn idee niet de juiste informatiedrager. Wel door een inspirerende marktplaats neer te zetten, waar producenten hun waar presenteren. Dat doen we bijvoorbeeld onder de naam ‘Boer op de vloer’, zodat klanten de zelfgemaakte kaas of de verse asperges kunnen proeven. Maar ook daar komt weer zoveel bij kijken. Wie presenteert de producten? Doen wij dat of de producent zelf? Heeft die persoon de juiste opleiding? Je hebt zo een waslijst aan dingen die komen kijken bij zo’n klein onderdeel. Maar je wilt het goed doen. Want de uitvoering ervan, daarin ligt je kracht. En dat is ook meteen het lastigst. Ja, we leggen de lat heel hoog. Maar dan kom je ook ver. ” Wanneer Bolle de plattegrond van Celebrate Food ziet, herkent hij veel. “Zo zag ik Marqt in eerste instantie ook helemaal voor me. Haast een kopie is het. Maar het zijn zoveel vierkante meters. Waar vind je zo’n geweldige plek tegen een schappelijke prijs?” De basiselementen uit Celebrate Food zijn hetzelfde als van Marqt. “Wij doen ook veel met de geur, het gevoel, de beleving. Maar de uitvoering van zo’n concept is het moeilijkst. En daar kan ik nog dagelijks over meepraten.” Pagina 16

Pagina 18

Interactieve digi webshop, deze relatiemagazine of nieuwsbrief is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van papier naar digitaal converteren van internet uitgaven.

521 Lees publicatie 197Home


You need flash player to view this online publication