Quirijn Bolle “Marqt wil de consument écht eten bieden.” Quirijn Bolle van Marqt Een bevlogen en leergierig man, iemand met een duidelijke missie. Dat is ‘founding father’ en eigenaar van Marqt Quirijn Bolle. “We willen de consument écht eten bieden. Voedsel dat oorspronkelijk, met respect voor mens, dier en milieu gemaakt en echt lekker is. Groente en fruit dat tijd heeft gehad om te groeien en uit de volle grond komt.” Door de waar op zijn ‘marktplaats’ prettig te presenteren, trekt hij een brede groep mensen aan om hun dagelijkse boodschappen bij Marqt te doen. Hij leerde het vak bij Ahold in de Verenigde Staten. Maar het supermarktwezen sprak hem steeds minder aan. Bolle wilde het anders gaan doen. “Supermarkten zijn weinig onderscheidend. In Nederland overlapt tachtig procent van wat er in de schappen ligt elkaar. Het wordt alleen in een winkel met een andere kleur aangeboden. Dat willen klanten niet meer. Het is voedsel dat veelal is gemanipuleerd om het steeds maar goedkoper te maken. Uiteindelijk bepalen een paar grote voedselproducenten en supermarktketens wat we dagelijks eten in Nederland. Met Marqt willen we dat omzeilen. We maken rechtstreeks afspraken met producenten, zodat we echt eten toegankelijk kunnen maken voor iedereen. Marqt biedt mensen duurzaam voedsel dat zoveel mogelijk van producenten uit de omgeving komt.” Dat laatste is overigens niet het doel van Marqt, maar een middel om te verduurzamen. “In ons businessmodel gaan we uit van directe levering door plaatselijke leveranciers, maar ons doel is om Nederland duurzamer en ethisch verantwoorder te laten eten.” 28 29 Leven met het seizoen “Wanneer bepaalde groenten en fruit hier verkrijgbaar zijn, dan kopen we het hier ook in. Heel dicht bij huis. We bieden in Marqt vrijwel alleen Nederlandse producten aan. Bepaalde groenten die niet meer in het seizoen zijn, gaan dan uit het assortiment. Wat we uit het buitenland importeren, is biologisch, fair trade en gecertificeerd. ” Marqt staat voor respect en aandacht voor voedsel. En transparant handelen. “We moeten met z’n allen minder eten, maar wél beter! We slaan door met de efficiënties in onze voedselproductie. De belangrijkste doodsoorzaak in Westerse landen heeft veel te maken met onze voeding. Tegenwoordig wordt alles overal aangeboden voor iedereen. Maar een broodje zalm is speciaal. Het is schaars voedsel, dat toch en masse wordt aangeboden, omdat het op grote schaal gekweekt wordt. Maar het is daardoor geen echte vis meer. Bepaalde soorten vis verkopen we niet in Marqt. En andere soorten, zoals tonijn, alleen wanneer deze verantwoord zijn en er het seizoen voor is. Ik ben op een bepaald moment met Greenpeace, het Wereld Natuur Fonds en Stichting Noordzee om tafel gaan zitten om te discussiëren over hoe we met de verkoop van vis om moeten gaan, zodat het geen negatieve impact heeft op de visstand. Ik wilde van hen weten of zij op één lijn zitten als het gaat om verantwoorde visvangst. Op basis van die gesprekken bieden we een goed assortiment aan vis en we weten er veel over. Welke vismethode is gebruikt, uit welk gebied, dat soort zaken, zodat het een duidelijke verantwoorde keuze is.” Pagina 15

Pagina 17

Voor archief, online presentaties en jaarverslagen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw brochures.

521 Lees publicatie 197Home


You need flash player to view this online publication