67 INSPIRATIE De energiemarkt in Nederland kent dezelfde problemen als de vleesmarkt: klanten kunnen slechts kiezen tussen een paar leveranciers. Ze doen dat vooral op basis van prijs en woonplaats. Sommige leveranciers geven de optie om deels groene energie af te nemen, maar de markt daarachter is totaal niet transparant. De consument staat dus redelijk passief in deze keten, heeft geen inspraak of participatiemogelijkheden en de keten is aanbodgedreven. Tegen deze achtergrond is De Windvogel ontstaan. De Windvogel De Windvogel is een landelijk opererende coöperatie van Nederlandse burgers die hun eigen stroom produceren met windmolens. Consumenten gaan co-creëren en co-produceren binnen de energieketen. De vereniging heeft een aantal grote windmolens neergezet die genoeg stroom produceren voor al haar leden. Via zelflevering krijgen de leden hun eigen opgewekte energie geleverd via het reguliere stroomnetwerk. Samenwerking met een energieleverancier en netbeheerder zorgt voor leveringsgarantie en de juiste expertise. Voor € 50 word je lid van de vereniging. Dit bedrag is een lening die gebruikt wordt als kapitaal voor de organisatie. Jaarlijks wordt hierover een rentebedrag van 5% aan de leden uitgekeerd. De opgewekte energie is goedkoper dan de energie van het net en de winst die dit oplevert, wordt aan het kapitaal van de vereniging toegevoegd om de windmolens te onderhouden en om nieuwe aan te schaffen. De consument Hoe zit dit in de vleeshandel? De consument wil graag een lekker stukje vlees op z’n bord tegen een leuke prijs. De trend is dat de consument zich wel steeds bewuster wordt van zijn eigen koopgedrag en dus steeds vaker kiest voor bijvoorbeeld een stukje biologisch vlees. Het merendeel van de consumenten wil hier echter niet te lang over nadenken tijdens het winkelen of veel tekst op verpakkingen gaan lezen. Het zou een mooie oplossing zijn wanneer alle producten in het schap maatschappelijk verantwoord geproduceerd zouden zijn, zodat je daar tijdens het boodschappen doen niet bij stil hoeft te staan. De situatie is helaas zo dat er rondom vlees niet al te veel te kiezen valt en dat het totaal onduidelijk is waar het vlees precies vandaan komt. Was het maar zo dat de consument kon zeggen: “Ik wil mijn stukje vlees graag zus en zo.” Maar dat moment is helaas nog ver weg. Pagina 68
Pagina 70Heeft u een rapport, nxtbook of digitale whitepapers? Gebruik Online Touch: PDF online uitgeven.
520 Lees publicatie 196Home