62 Als de consument tevreden is met de prijs en wat hij ziet op het plaatje van de boerderij, drukt hij op de stemknop. Voor de vleessector stellen we ons een merk voor dat mensen associëren met bewust kiezen. Bewust als in: weten wat je kiest en eet. Als ‘werkmerk’ gebruiken we in dit concept Vianda. Vianda staat op de verpakking, heeft een eigen website en een Facebook-pagina, staat op posters in supermarkten en op merchandise zoals kookboeken, schorten en vleesmessen. Mogelijk, als daar budget voor gevonden kan worden, zie je Vianda ook terug op televisie, in advertenties in de krant of in bushokjes. Het merk wordt in het leven geroepen door vleesproducenten die zich aan dit concept willen conformeren. Een marketingteam houdt zich bezig met de positionering en het onder de aandacht brengen van het merk, bijvoorbeeld via acties. Het opbouwen van een sterk merk kost tijd en vergt continue aandacht. Coca-Cola kan als een gevestigd merk worden beschouwd, maar blijft investeren in promotie. We realiseren ons dat het opbouwen en handhaven van een sterk merk een enorme opgave is, maar willen hier vooral het belang onderstrepen: consumenten moeten zich verbonden voelen met het product, anders komt co-creatie niet van de grond. Co-creatie op MijnVlees.nl Op Vianda-verpakkingen staat: • • • De naam en het logo van Vianda Een overzichtelijke tabel die laat zien hoe het vlees is geproduceerd Een barcode met de tekst “Bepaal wat je eet én wat je betaalt. Scan deze barcode met je mobiele telefoon, of voer hem in op Vianda.nl” Na het scannen of invoeren van de code, zie je een grafische weergave van een boerderij. De tabel op de verpakking is vertaald naar een plaatje. Hoe ruim was de stal? Hoeveel tijd bracht het dier door in de wei? Wat kreeg het te eten? Hoe oud werd het? Hoe werd het getransporteerd naar de slachterij? Onderdelen van het plaatje zijn aanklikbaar, zodat je er meer over te weten kunt komen. Consumenten kunnen deze omstandigheden vervolgens aanpassen. Ze kunnen met een schuifknop bijvoorbeeld het aantal dieren in de stal verminderen. Het effect is direct te zien op de virtuele boerderij én in de adviesprijs van het stukje vlees. Die gaat in dit geval omhoog. Als de consument tevreden is met de prijs en wat hij ziet op het plaatje van de boerderij, drukt hij op de stemknop. Deze stem bepaalt voor een deel hoe het stuk vlees in de toekomst wordt geproduceerd en wat het zal gaan kosten. De consument krijgt de tussenstand te zien. Elke keer als hij Vianda koopt, kan hij invloed uitoefenen op de prijs en het productieproces. Pagina 63

Pagina 65

Voor catalogi, online lesboeken en club bladen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw flyers.

520 Lees publicatie 196Home


You need flash player to view this online publication