45 INSPIRATIE Voor dit concept zijn er drie belangrijke inspiratiebronnen: de Open Boerderijdagen van Campina, het groentepakket dat bij verschillende natuurwinkels af te halen is en de receptenkaartjes van de Albert Heijn. Melk komt toch uit een pak? Ja, dat klopt! Maar hoe komt het in een pak? Om de consument mee te nemen in het productieproces van melk, organiseert Campina elk jaar diverse Open Boerderijdagen. Tijdens deze dagen kunnen consumenten (vooral gezinnen met kinderen) een kijkje nemen op een boerderij waar melk die in de schappen ligt onder de naam Campina vandaan komt. Ze horen van de boer hoe zijn leven eruitziet, dat melk van de koe komt en wat er vervolgens van gemaakt wordt. Natuurlijk is er voldoende tijd en ruimte om de heerlijke melk, karnemelk, yoghurt, drinkyoghurt, vla, kwark en alle andere producten te proeven. Groentepakket Consumenten houden zich steeds meer bezig met de herkomst van hun voedsel. Mensen kiezen bewust voor biologisch vlees of biologische groenten. Hierop is ingespeeld met het groentepakket. In de meeste gevallen hebben mensen een abonnement voor langere tijd op zo’n pakket. Het wordt eens per week samengesteld en het wordt door de consument afgehaald bij verschillende uitgiftepunten. Dit zijn vaak natuurwinkels of winkels waar biologische producten verkocht worden. Een van de belangrijke kenmerken van de pakketten is dat er gebruik gemaakt wordt van de producten van het seizoen. Op deze manier hoeven de producten van minder ver te komen en maken we beter gebruik van eigen land. Bovendien maken consumenten kennis met groenten en fruit die ze anders misschien niet gekozen zouden hebben. Wat eten we vandaag? Mensen vinden het lastig om elke dag te bedenken wat ze willen eten. Hoe zorg je dat je maaltijd evenwichtig en gevarieerd is? Elke dag opnieuw staan consumenten voor de keuze en voor de schappen in de supermarkt. Albert Heijn beïnvloedt die keuze. Bij de ingang van de winkel staat een standaard met receptenkaarten die de consument verleidt om te kiezen voor bepaalde gerechten (en daarmee de ingrediënten). Staat deze week het receptenkaartje voor ‘courgettes met gehakt’ in het rekje, dan zorgt Albert Heijn dat er extra veel courgetten en gehakt ingekocht worden. Pagina 46

Pagina 48

Heeft u een relatiemagazine, onlinepublisher of web relatiemagazines? Gebruik Online Touch: gids digitaal maken.

520 Lees publicatie 196Home


You need flash player to view this online publication