32 Bij het opstellen van de profielen wordt rekening gehouden met onder meer de volgende zaken: • • • • • Type vlees: hierbij is een aantal opties mogelijk, bijvoorbeeld rund of varken en ’anders nl.’. Prijs: maximale prijs in euro’s. Locatie: hier wordt de maximale afstand vanuit een bepaald punt ingevoerd. Een producent kan hier verkooppunten aangeven, waaronder bijvoorbeeld keurslagers die zijn vlees verkopen. Keurmerk: aan welke keurmerken voldoet het vlees, bijvoorbeeld het biologisch keurmerk EKO of het EU-logo voor biologische producten, het Milieukeur, het Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming (met 1, 2 of 3 sterren), het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn, en het IKB-vleeskeurmerk. Diverse opties voor het welzijn en de leefomstandigheden van het dier, zoals: o o Is het product ’duurzaam’ of ’biologisch’ geproduceerd? Gaat het om een scharrelvarken, weidekoe of een tussenliggende variant, zoals vrije uitloop? o Wat is de hokgrootte? (conform normen vloeroppervlak vleesvarken, bijvoorbeeld; hiervoor zijn verschillende categorieën, zoals de normen voor en na 2013) Consumenten met overeenkomende wensen kunnen een groep vormen op customeat.nl, waarbij producenten zich kunnen aansluiten. Als er eenmaal groepen bestaan, is het niet meer voor elke consument noodzakelijk om een wensenprofiel aan het account te koppelen. Aansluiten bij bestaande groepen Niet iedere consument hoeft een groep aan te maken. Na verloop van tijd zullen veel producten of productwensen al op customeat.nl staan. Consumenten kunnen dan lid worden van één of meerdere groepen. Zij geven aan dat er een bepaalde vraag naar het product is. De veehouder ziet waar vraag naar is en kan iedere groep ook vergelijken met zijn eigen productgroep(en). Dit maakt het makkelijker voor de producent om te beoordelen of een bepaalde aanpassing van zijn productiewijze commercieel aantrekkelijk is. Mocht er een grote vraag zijn naar een bepaald product terwijl het niet of nauwelijks wordt gemaakt, dan is het wellicht aantrekkelijk voor een bepaalde producent om zich hierop te richten. Naarmate de site langer bestaat en het aantal deelnemers groeit, zullen vraag en aanbod binnen de vleesmarkt beter op elkaar aansluiten. Slechts tien procent van het in Nederland geproduceerde vlees wordt in Nederland geconsumeerd. Het overige vlees is bestemd voor de export. Dit concept is gericht op de Nederlandse consument en de Nederlandse vleesmarkt. Pagina 33

Pagina 35

Scoor meer met een web winkel in uw artikelen. Velen gingen u voor en publiceerden verenigingsbladen online.

520 Lees publicatie 196Home


You need flash player to view this online publication