31 INSPIRATIE De consument is op zoek naar duurzame producten. Hierdoor ontstaan er steeds meer initiatieven voor duurzame productie. Een deel van deze producten is bij de consument goed bekend, zoals Rondeeleieren, weidemelk en Peter’s Farm kalfsvlees. De concepten voor varkensvlees zoals Livar en V3 van Varketing zijn relatief onbekend. HET CONCEPT Wat er nodig is, is iets wat consument en veehouders verbindt. Iets waardoor de keten van veehouder tot consument niet langer een eenrichtingsweg is. En in de 21ste eeuw zijn er tal van manieren om zaken die eerst ver weg leken, dichterbij te brengen. Dit doordat mensen massaal social media gebruiken. Social media zijn in de huidige samenleving een communicatievorm die gelijkstaat aan de vroegere rol van telefoon of e-mail. Verschillende bedrijven maken er dan ook gretig gebruik van om zo de wensen van de consument in kaart te brengen. Onze oplossing? Customeat.nl. Customeat.nl is samengesteld uit de drie Engelse woorden custom, meat en eat. ‘Custom’, van ‘customized’, betekent ‘aangepast’. Aangepast, in dit geval op de wens van de consument, de ‘customer’. ‘Customization’, aan de persoon aanpassen, is ook een bekend begrip in vele andere markten, zoals in de autohandel, de telefonie en de meubelwereld. Wij realiseren ons terdege dat een stuk vlees iets fundamenteel anders is dan een auto. Toch kan, in deze tijd , het vlees dat we eten als het ware op maat gemaakt worden. Wensenprofiel en productieprofiel Aan de vleesmarkt wordt met dit concept een nieuw element toegevoegd. Customeat.nl is een website waarop zowel consumenten als producenten een account aan kunnen maken. In een consumentenaccount geeft de consument aan de hand van een vragenlijst aan hoe hij wil dat zijn vlees geproduceerd wordt. Zo ontstaat zijn persoonlijke wensenprofiel. In een producentenaccount geeft een producent aan hoe hij zijn vlees produceert. Dit komt in een productieprofiel. Uiteindelijk zal er een database ontstaan. Door de datingsite-methode in te zetten, wordt voor iedere consument de ideale producent gevonden. En omgekeerd: duurzame producenten kunnen zo geïnteresseerde consumenten vinden. Bij het matchen wordt ook rekening gehouden met de verkooppunten van het product en de woonplaats van de consument. De consument weet waar het product verkocht wordt en kan het aanschaffen. Pagina 32
Pagina 34Scoor meer met een webwinkel in uw relatiemagazines. Velen gingen u voor en publiceerden edities online.
520 Lees publicatie 196Home