11 Invloed en inspraak In alle concepten heeft de consument invloed en inspraak op de productiemethoden. Bij het ene idee is dit meer dan bij het andere. Het concept waarbij de consument de meeste invloed heeft op de productiemethode, is Crowdfarming. Hierbij worden consumenten aandeelhouder van een veehouderij en krijgen ze inspraak in de productiemethoden en de bedrijfsstrategie. Bovendien lopen ze financieel risico en maken ze aanspraak op een deel van het bedrijfsresultaat. Andere concepten maken gebruik van eenzelfde soort strategie als datingsites. Een voorbeeld is Customeat. Hierbij wordt een online platform gecreëerd waarop consumenten hun wensen aangeven en producenten hun productiewijze invullen. Vervolgens worden deze gegevens gematcht. In het concept Mijn Vlees wordt het merk Vianda gelanceerd, dat tot stand is gekomen via rechtstreekse consumenteninbreng. Ook zijn er concepten op basis van consumentencoöperaties, die als inkooporganisaties optreden voor hun leden en daarmee een marktmacht van betekenis gaan vormen. Bij een van de concepten is een consumentencoöperatie ook eigenaar van enkele zogenoemde Carbonara hotels. In deze ‘hotels’ worden de dieren gehouden onder verschillende omstandigheden, waarbij de levensstandaard aangegeven wordt met sterren. Ten slotte zijn er concepten zoals Meet my Meat, waarbij de consumenteninvloed geringer is maar wel groter dan in de huidige situatie. Het vlees is herkenbaar via bijvoorbeeld labels op de verpakking en QR-codes die de consument met z’n mobiele telefoon kan scannen. Hiermee wordt de transparantie aanzienlijk vergroot, en geeft de consument tijdens zijn aankoop zijn voorkeur aan. In een enkel geval -- zoals bij Nice to Meat You -- wordt de binding met het dier en het eindproduct nog versterkt via abonnementen en mogelijkheden voor bedrijfsbezoeken. Schaal en omvang De schaal waarop de concepten kunnen worden toegepast, varieert sterk. Er zijn ideeën waar plaatselijk een veehouderijbedrijf wordt opgezet, naast concepten die de hele productieketen omgooien. In het concept Koe in de straat worden kleine veehouderijbedrijven opgezet in de stad, waarbij buurtbewoners betrokken worden. Hierbij kunnen meerdere initiatiefnemers op verschillende plaatsen een bedrijf beginnen. Bij concepten die uitgaan van het opzetten van inkoopcoöperaties, zoals The Farm en De Vleescoöperatie, zijn de potentiële schaal en impact aanzienlijk groter. Pagina 12
Pagina 14Voor clubmagazines, online studiegidsen en lesboeken zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw brochures.
520 Lees publicatie 196Home