29 Kantine van de Toekomst De schoolkantine van de toekomst wil de scheiding tussen aanbieder en gebruiker doorbreken door de maaltijdvoorziening integraal onderdeel van het onderwijs te maken. De kantine (en de bijbehorende keuken) wordt een bijzonder leslokaal, en een deel van het onderwijsprogramma komt in het teken te staan van de gezamenlijke maaltijd. In zo’n ‘Schoolkantine van de Toekomst’ worden de faciliteiten van de school (productie, verwerking, presentatie en verkoop) opgenomen en bedrijfsmatig gerund. De verwachting is dat deze aanpak de leerlingen ook nog eens zal aanzetten tot een bewuster en gezonder eetgedrag. Als resultaat van een breed gedragen ontwikkelingstraject bij de HAS Den Bosch is een operationeel plan verschenen met daarin de aanpak voor realisatie van het concept. De HAS pakt dit verder zelfstandig op. We gaan in 2012 nog in gesprek met de Groene Kennis Coöperatie om te bezien of zij de drager kunnen zijn voor een verbreding van dit concept naar overige mbo- en hbo-scholen, in eerste aanleg in het ‘groene onderwijs’. Daarmee wordt onze inzet beëindigd. Oerdis Aan de hand van uitgebreid wetenschappelijk onderzoek kan het ‘dieet’ van onze voorouders op hoofdlijnen worden gereconstrueerd. Met die kennis is vervolgens door voedingsdeskundigen een ‘archetypische’ menukaart opgesteld die mensen gemakkelijk moeten kunnen opnemen in hun dagelijkse leven. Het concept ‘Oerdis’ zet in op de praktische invulling ervan. Zo is in een pilotstudie onderzocht in hoeverre een dergelijk dieet mensen met een metabool syndroom kan helpen bij het instellen van een gezond metabolisme. De resultaten zijn gebundeld aanvullende informatie gebundeld tot het boekje ‘Oerdis II’. Het concept is afgesloten. Op basis van de verzamelde informatie en de ontwikkelde conceptlijn wordt door andere partijen voortgebouwd, waarbij het voortouw ligt bij het Louis Bolk Instituut. Pagina 28

Pagina 30

Interactieve e-nieuwsbrief, deze weekblad of krant is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaliseren van online onderwijscatalogussen.

516 Lees publicatie 194Home


You need flash player to view this online publication