SFEROLOGIE Sloterdijk karakteriseert de sfeer op vele manieren. Tot de verbeelding spreekt ondermeer de typering van de sfeer als een broeikas van betekenissen. Met als suggestie dat alle politiek uiteindelijk neerkomt op ‘klimaatpolitiek’, namelijk het reguleren van het klimaat (in meeste brede zin) in onze sferen. Politiek, cultuur en andere betekenissferen zijn te zien als injecties waarmee wij ons immuniseren tegen die betekenisloosheid die in beginsel altijd en overal op de loer ligt: de menselijke levenssfeer als auto-immuunssysteem. De diepe oorzaak van de ruimtevergetenheid is dat een besef van de grondbetekenis van de sfeer bedreigend is omdat ze het betekenisloze in beeld brengt en daarmee het immuunsysteem zou kunnen ondermijnen. Vergelijk het met een patiënt die een placebo slikt maar niet mag weten dat het een placebo is. Cultuur, politiek, economie en andere dimensies van menselijke activiteit zijn te zien als placebo’s die ons moeten doen vergeten dat we aan alle kanten planetair en psychologisch worden omringd door een afgrond van betekenisloosheid. Tegelijk doordringt de sferologie (de visie die Sloterdijk in zijn boeken ontvouwt) ons ervan dat onze identiteit nagenoeg samenvalt met de sferen die we bewonen: de sfeer als zin van zijn. De vraag ‘wie zijn wij?’ ligt daarmee in het verlengde van de vraag ‘waar zijn wij?’ Identiteit is een kwestie van ruimtelijke ofwel sferische bestemming: je bent (ook) waar je bent. Opvallend is dat Sloterdijk de tijdelijkheid van de sfeer niet expliciet aan een nadere analyse ontwerpt. Weliswaar schetst hij de geschiedenis van de mensheid als een ontzagwekkend epos van opeenvolgende sferen, waarbij bijvoorbeeld blijkt dat fenomenen als globalisering en telecommunicatie helemaal terug zijn te traceren tot de wortels van onze beschaving. Maar of en hoe de tijdelijkheid van een bestemming hier en nu een bron van betekenis zou kunnen zijn, blijft onbelicht. Toch is het de moeite waard om 29 Pagina 30

Pagina 32

Voor artikelen, online onderwijscatalogi en vakbladen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw clubmagazines.

515 Lees publicatie 192Home


You need flash player to view this online publication