De oplossing is – hoe paradoxaal dat ook moge klinken – meer aandacht voor beleving en benutting, om daardoor ook meer te bereiken op het gebied van biodiversiteit. En een verschuiving van publieke dominantie naar publiek-privaat maatwerk. Dat zijn ook precies de twee omslagen waaraan InnovatieNetwerk wil bijdragen: A. Van publieke c.q. private dominantie naar publiekprivaat maatwerk Hierbinnen staan twee zoekrichtingen centraal: • Innovatief aanbesteden Naar voorbeeld van het proces rondom de A2 in Maastricht willen we komen tot een nieuwe werkwijze om natuur aan te besteden. Ontwerp, inrichting en beheer van nieuw te ontwikkelen natuur en beheer van bestaande natuur na mogelijke herinrichting. Eerst maken we voor een concreet gebied een ontwerp voor een aanbesteding met minimale regels. Dus met zoveel mogelijk ruimte voor partijen om naar eigen inzicht de geformuleerde doelen te realiseren. Vervolgens nodigen we drie consortia (een met een rode achtergrond, een met een groen-rode achtergrond en een met een groene achtergrond) uit om na te denken over de vraag hoe zij de klus zouden willen klaren. Partijen worden uitgedaagd om de kosten (zeker voor beheer) zo laag mogelijk en de inkomsten zo hoog mogelijk te maken. We proberen vervolgens om het beste idee in de praktijk te gaan uitvoeren op een locatie waar provinciale en gemeentelijke overheid bereid zijn met dit experiment mee te werken. • Privaat of particulier wat kan, publiek wat moet We kunnen constateren dat er nu een verschuiving plaatsvindt van veel publiek regelen naar (veel) meer privaat regelen. De discussie daarover lijkt soms wat door te slaan. Ook een markt moet gereguleerd worden om te kunnen functioneren. Bovendien hebben we hier ten dele van doen met publieke goederen en diensten waarvoor moeilijk of niet een marktprijs bepaald kan worden. Kortom: publieke interventie blijft nodig. Maar de vraag is: waar zou die zich ten minste op moeten richten? Naar voorbeeld van buitenlandse succesverhalen (tevens lerend van de mislukkingen) en geïnspireerd door de institutionele economie laten we een visionair ondernemer met liefde voor natuur en een wetenschapper schetsen op welke manier we in Nederland maximaal ruimte kunnen geven aan ondernemers en burgers bij het ontwikkelen en beheren van natuur. Daarbij ontdekken we dan ook welke minimale inzet (planologie, wet- en regelgeving, financiering, voorlichting, etc.) de overheid moet plegen. Daarbij zal ook de rol van een eventuele gebiedsmakelaar aan de orde zijn. Deze rol kan vervuld worden door een bestaande organisatie zoals de bekende terreinbeherende organisaties in Nederland, als ook door geheel nieuwe organisaties. Belangrijkste opgave daarbij zal zijn de rol van gebiedsmakelaar zo in te vullen dat er een dynamisch beheer- en onderhoudssituatie ontstaat die mee kan bewegen met veranderende omstandigheden. 21 Pagina 28
Pagina 30Voor magazines, online onderwijs catalogi en drukwerk zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw spaarprogramma.
514 Lees publicatie 191Home