3 ‘Jongeren op Gezond Gewicht’ (JOGG), dat in dertien gemeenten loopt, en ‘Gezonde School’, een concept dat door het RIVM en het ministerie van VWS is doorontwikkeld. Beide programma’s zetten in op de verbetering van de gezondheid onder de jeugd, maar een schoollunchvoorziening − in wat voor vorm dan ook − ontbreekt nog in deze plannen. Wat zijn de basisvoorwaarden die echt niet mogen ontbreken, en hoe kunnen die gecreëerd worden? Dat kunnen we het best achterhalen door te leren van de scholen die er wél in slagen om een lunchvoorziening te organiseren. Een bijzonder praktijkvoorbeeld leveren negen basisscholen in Amsterdam die in het schooljaar 2010/2011 deelgenomen hebben aan een lunchpilot van de Amsterdamse GGD. De rijke ervaringen van dit proefproject zijn grondig te boek gesteld door de GGD1 , ter verantwoording van de bestede gelden en vooral als input voor politiek en bestuur in Amsterdam. Het baanbrekende werk van de negen scholen levert een schat aan ervaringen op waarvan het platform dankbaar gebruik zal maken. De ervaringen zullen ook een breder publiek aan kunnen spreken. Om die reden is de brochure die voor u ligt gemaakt. Het is een beknoptere versie van het GGD-rapport, geschreven voor iedereen die geïnteresseerd is in lunchen op de basisschool2 . We hopen dat het verhaal van deze negen baanbrekers u inspireert, bij voorkeur om op de basisschool waar u mee te maken heeft werk te maken van de schoollunch! Marijke Vos, Ger Vos, voorzitter van het platform Schoollunches directeur InnovatieNetwerk 1 Kat, A., Hoekstra F., Meij J. de. Lunchen op School, eindrapport pilot 2010/2011. Amsterdam: GGD Amsterdam, 2012. Zie ook: http://www.gezond.amsterdam/Over-deGGD/Publicaties/rapporten 2 InnovatieNetwerk heeft van de pilot ook een videodocumentaire laten maken. U kunt deze vinden op de site van InnovatieNetwerk. Zoek naar “pilot lunchen op school”. Pagina 2

Pagina 4

Heeft u een onderwijscatalogus, ipaper of web weekbladen? Gebruik Online Touch: brochure digitaal bladerbaar op uw website plaatsen.

508 Lees publicatie 187Home


You need flash player to view this online publication