2 Gezond, lekker en gezellig lunchen op school Verslag van een pilot op negen basisscholen in Amsterdam Antoinette Kat (Uitvoeringsorganisatie OSA) en Tjitske Lingsma (red.) Projectleider InnovatieNetwerk: Hans Rutten InnovatieNetwerkrapport nr. 12.2.293, Utrecht, januari 2012 Lees meer over ‘Voeding’ en ‘Duurzame voedselconsumptie’: http://www.innovatienetwerk.org/nl/themas/toon/5/Voeding.html Voorwoord In het basisonderwijs in Nederland is het niet gebruikelijk om veel aandacht te besteden aan een goede lunch voor kinderen. Toch zijn er steeds meer scholen die met deze regel (willen) breken. Want het heeft gevolgen als kinderen tussen de middag geen eten bij zich hebben of als blijkt dat hun lunch bestaat uit een snel ingekochte snack. Dat komt hun gezondheid en hun gedrag in de klas niet ten goede, terwijl dat van direct belang is voor de school. Samen goed lunchen op school zorgt voor een betere gezondheid, een inwijding in tafelmanieren, een rustigere sfeer in de klas, betere resultaten en meer saamhorigheid op school. Toch ontbreken in het basisonderwijs doorgaans de basisvoorwaarden voor een lunchvoorziening: alleen bij hoge uitzondering beschikt de school over een keuken, een eetruimte en de organisatiecapaciteit. In 2011 is het landelijke platform Schoollunches van start gegaan. De deelnemers zijn sleutelpersonen uit onderwijs, overheid, gezondheidszorg en bedrijfsleven. Hun gezamenlijke doel is uit te vinden hoe we basisscholen kunnen ondersteunen die werk willen maken van de schoollunch. Het platform gaat na hoe die basisvoorwaarden er toch kunnen komen, en zoekt daarvoor naar aansluiting bij bestaande gezondheidsprogramma’s zoals rapport 12.2.293 Pagina 1

Pagina 3

Heeft u een pdf, invender of internet drukwerk? Gebruik Online Touch: weekblad converteren naar een digitale publicatie.

508 Lees publicatie 187Home


You need flash player to view this online publication