De ervaringen rond de Buurderij HaarlemmermeerZuid geven daar tal van voorbeelden van. Kunnen we in dergelijke situaties verwachten dat de politiek op enig moment met initiatieven komt om beleid te veranderen? Het zou toch erg merkwaardig zijn dat we een situatie in stand houden waarin een overheid op een aantal wezenlijke terreinen is losgeraakt van de maatschappij? Voor veel mensen is dit helaas al een gepasseerd station. Veel burgers nemen niet eens meer de moeite om van hun stemrecht gebruik te maken, daarmee aangevend dat ze geen relatie hebben met het politieke systeem, laat staan een goede. In brede kring leeft onvrede. Velen hebben een beeld van onbetrouwbaarheid. Wat op de vooravond van verkiezingen wordt beloofd, blijkt als er eenmaal is gekozen niet te worden nagekomen, zo is het beeld bij velen. Alle aanleiding dus voor enige reflectie, gebaseerd op 25 jaar in de gemeentepolitiek. Politici nemen immers een bijzondere plaats in. Het doorvoeren van systeemveranderingen vereist in een democratie doorgaans politieke instemming. Veranderingen en herschikkingen in de economie, in de financiële sector of op het terrein van gezondheid, onderwijs en onderzoek vinden vaak plaats onder politieke druk en moeten in ieder geval politiek worden goedgekeurd. Des te belangrijker is de vraag of het politieke systeem deze functies goed vervult. Hoe alert is het politieke systeem bij het onderkennen van de noodzaak van systeemveranderingen? Hoe snel wordt er effectieve actie ondernomen en wat valt er te zeggen over het proces van besluitvorming? Drie aspecten komen daarbij aan bod: de ontvankelijkheid vanuit de politiek voor wat burgers bezighoudt, de bereidheid en het vermogen tot verandering en, op de derde plaats, de spanning tussen waarden en belangen. Ontganiseren 84 Pagina 85
Pagina 87Interactieve internet brochure, deze vakblad of editie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal op uw website plaatsen van web onderwijs magazines.
507 Lees publicatie 186Home