We hebben als het ware onbedoeld een papieren wereld gecreëerd waarbinnen argumenten en overwegingen gelden die voor de overheid uiterst belangrijk zijn maar tegelijkertijd voor burgers geen betekenis hebben. De maatschappelijke werkelijkheid wordt gereduceerd tot een wereld die regelbaar is. Wat buiten die wereld valt, doet er voor de overheid niet toe. Binnen de wereld van de overheid en de buitenwereld gelden heel andere regels en normen. Daar komt nog eens bij dat ook de structuur van overheidsorganisaties niet altijd meewerkt. Doorgaans bestaan er voor allerlei beleidsterreinen aparte afdelingen. Voor planologische aspecten wordt men doorverwezen naar de Afdeling Ruimtelijke Ordening, voor economische aspecten naar de Afdeling Bedrijvigheid, voor juridische onderwerpen naar de Afdeling Juridische Zaken, enz. Vanuit organisatorisch oogpunt zijn daar ook goede redenen voor te bedenken, maar iemand die zich met een innovatief idee meldt in het gemeentehuis, zal het als lastig ervaren. Daar komt bij dat een flitsende interne coördinatie binnen een overheidsorganisatie niet altijd is gegarandeerd. Er is sprake van formele procedures en de bevoegdheidsafbakening tussen afdelingen is doorgaans met de nodige gevoeligheden omgeven en wordt strak bewaard. Wat binnen organisaties geldt, is vaak ook van toepassing op relaties tussen overheidsorganisaties. Vernieuwingen worden vaak belemmerd door competentiestrijd tussen overheden. In projecten in het landelijk gebied zijn vaak zowel Rijk, provincie, gemeente als waterschap betrokken, die onderling weer veel en vaak ingewikkelde samenwerkingsverbanden hebben. Daarin passen zorgvuldig opgestelde procedures rond besluitvorming. 59 Van ervaringen naar inzichten Pagina 60

Pagina 62

Voor weekbladen, online rapporten en catalogussen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw uitgaven.

507 Lees publicatie 186Home


You need flash player to view this online publication