Voorwoord Een van de thema’s van het werkprogramma van InnovatieNetwerk is ‘Duurzame Voedselconsumptie’. In dit thema kijken we vanuit het perspectief van consumenten en de hen omringende consumptiecultuur naar manieren om te werken aan een duurzaam voedselsysteem. We zien twee benaderingswijzen die mogelijk voor doorbraken kunnen zorgen. Eén route is die van de informatiehuishouding − we willen bereiken dat consumenten de lead krijgen in informatiestromen rond voeding. Een andere route is die van de eetcultuur: hoe kunnen we de rol van voedsel in ons dagelijks leven, en de gewoontes die daarbij horen, zó veranderen dat duurzamer consumeren welhaast ongemerkt de normaalste zaak van de wereld wordt? Het essay dat voor u ligt, gaat over deze tweede route. Het is geschreven door Martijn van Beek, een zelfstandig ondernemer en oprichter van de stichting Voeding Leeft, die lang heeft gewerkt in de voedingsindustrie, in het bijzonder in de marketing. Hij was een van de vele mensen die we in de aanloop naar dit thema hebben gesproken en die ons tot identificatie van de twee doorbraakroutes hebben gebracht. In dit essay zet Martijn van Beek zijn ideeën en ook zijn worsteling met het thema uiteen. Het is een echt essay geworden dat de persoonlijke noot niet schuwt. Het essay heeft zijn waarde voor ons al bewezen omdat het een nadere invulling geeft van de route van de eetcultuur. Van Beek roept op de verandering in te zetten via ingrijpende eetervaringen. In een eetcultuur waarin alles vooral gemakkelijk, ongemerkt en snel moet gaan, is dat inderdaad een stevige boodschap. Ik verwacht daarom dat het essay bruikbare aanknopingspunten biedt voor iedereen die ons voedselsysteem wil verduurzamen. Dr. G. Vos, Directeur InnovatieNetwerk Voorwoord Pagina 2
Pagina 4Heeft u een reclamefolder, virtual paper of digi onderwijs catalogussen? Gebruik Online Touch: jaarverslag online maken.
497 Lees publicatie 179Home