(bron: worldfishingtoday.com) Een uitdaging hierbij vormt de grote hoeveelheid formaliteiten en strenge eisen waaraan de schepen moeten voldoen. Schepen die worden ingehuurd om in de buurt van platforms te opereren, moeten onder elke weersomstandigheid stabiel kunnen opereren. Dit betekent vaak een fysieke aanpassing aan het schip. Bij het Libas-schip is hier destijds 2 miljoen euro voor uitgetrokken. Ook wordt de voorkeur gegeven aan schone schepen die hun uitstoot aan NOK’s en olieverbruik aanzienlijk hebben verlaagd. Zo heeft Libas geïnvesteerd in nieuwe motoren met geïntegreerde versnellingen die de brandstofkosten met 30% reduceren. Binnen deze industrie gaan veiligheid en duurzaamheid boven alles en is het dus van belang dat betrokken schepen aan strenge certificeringen voldoen die onder controle staan van Det Norske Veritas (zie kader). Deze veiligheidsmaatregelen komen zeker ook de veiligheid in de visserij ten goede. Det Norske Veritas DNV of Det Norske Veritas is een Noorse multinational met services op het gebied van certificering, opgericht in 1864. Het is een onafhankelijke stichting. Samen met Lloyd’s Register en American Bureau of Shipping is DNV een van de drie belangrijkste classificeringsbureaus ter wereld. Businessmodel en vertaling naar NL situatie Er is een duidelijke reden voor het kunnen concurreren met gespecialiseerde offshoreschepen: vissersschepen hanteren niet dezelfde hoge prijzen als de prijzen die gebruikelijk zijn in de offshore (zelfs tot 50% minder). Ook wordt onderkend dat de schippers vaak meer ervaren zijn met lokale omstandigheden en het opereren in wisselende weersomstandigheden. Het Noorse StatOil is staatseigendom en daarom kunnen vaste relaties met visserijbedrijven niet worden opgezet; agenten worden ingezet om offertes met elkaar te vergelijken. Vervolgens worden de geselecteerde bedrijven benaderd en beslist de reder of de nevenactiviteit te combineren valt met visserijactiviteiten. Omdat vangstquota niet onderling uitwisselbaar zijn, gaan visserijactiviteiten in de meeste gevallen voor en lopen de visserijbedrijven hierdoor bedrijfskansen mis. Pagina 23
Pagina 25Interactieve internet reisgids, deze drukwerk of whitepaper is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het bladerbaar maken van e-club bladen.
488 Lees publicatie 176Home