3. Meest veelbelovende klantengroepen en activiteiten in Noorwegen Een markt voor nevenactiviteiten kan worden ontwikkeld gebaseerd op het feit dat vissersschepen kwalitatief goed werk kunnen verrichten tegen prijzen die lager zijn dan de prijzen waarvoor deze activiteiten nu worden uitgevoerd door andere schepen (zelfs tot 50%, blijkt uit ondervragingen). Daarnaast hebben vissersschepen vaak specifieke kennis en ‘knowhow’ over geografische gebieden, visbestanden of opereren ze onder bepaalde weersomstandigheden die ontbreken bij andere schepen. Ze zijn ook vaker in the right place at the right time. Rangschikking van nevenactiviteiten of marktsegmenten is lastig omdat de meeste markten nog volop in ontwikkeling zijn. De grootte van de marktsegmenten hangt in grote mate af van successvolle demonstratieprojecten. 15 3.1 Olie, gas en groene energie Er zijn verschillende taken die nu worden uitgevoerd door vissersschepen: inspecties van leidingen en bekabeling door middel van Remote Operated Vehicles (ROV’s), maar ook bodemtypering en seismisch onderzoek worden al uitgevoerd door schepen met een meer geavanceerd instrumentarium aan boord. Voorbeelden hiervan zijn Libas, Ringbas en Brennholm. Deze markt wordt gezien als een met hoge potenties, zelfs voor de kleinere schepen (< 40m). Contact: Olav Rune Godoe, bij IMR research institute en Metas AS. Pagina 22

Pagina 24

Voor edities, online clubbladen en tijdschriften zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw sportbladen.

488 Lees publicatie 176Home


You need flash player to view this online publication