2.3 Zakelijke voordelen van nevenactiviteiten Het beoefenen van nevenactiviteiten wordt vaak gezien als het hebben van minder lonende taken naast het vissen zelf, maar niets is minder waar: vaak leiden deze nieuwe, brancheoverschrijdende activiteiten tot meer stabiele inkomsten. Daarnaast kunnen ze indirect voordelen opleveren die een positieve invloed hebben op de afzetmogelijkheden van vis of die kunnen leiden tot een nauwere betrokkenheid bij visserijmanagement en -beleid (in Nederland zouden dit bijvoorbeeld de Blueports of de RAC’s kunnen zijn). De ondervraagde Noorse visserijbedrijven zien de volgende voordelen: • Direct inkomen uit nevenactiviteiten is over het algemeen stabieler van aard dan inkomen uit visserij: de vergoeding wordt berekend op basis van maximale kosten en een gemiddelde winstmarge. In welke vorm de vergoeding wordt uitgekeerd, hangt af van de opdrachtgever: in vangstquota wanneer het overheid of het onderzoeksinstituut IMR betreft, in geld wanneer het private opdrachtgevers betreft. • Sommige nevenactiviteiten hebben daarnaast de potentie om visserijgerelateerde data te verzamelen en te gebruiken voor visserijoptimalisatie. Het gaat dan om bodemkartering, viskwaliteitsparameters, schone visgronden, et cetera. • Positieve marketing. Visserijbedrijven hebben steeds meer baat bij een goede marketingstrategie die hun visserijactiviteiten legitimeert. Het aangaan van samenwerkingverbanden met onderzoek, NGO’s of andere mariene gebruikers demonstreert het verantwoord vissen. • Effectieve lobby. Nu maatschappelijke goedkeuring een steeds belangrijkere voorwaarde lijkt te worden voor duurzame visserijactiviteiten, wordt een goede verstandhouding met NGO’s en IGO’s (internationale overheidsorganisaties) steeds essentiëler. Voorbeelden hiervan voor Noorse rederijen zijn het WWF, CCAMLR (Convention for the Conservation of Antarctic Marine Living Resources) en MSC. Goede lobbykanalen worden dan ook steeds waardevoller en maken dan deel uit van de standaard bedrijfsvoering. 13 Pagina 20

Pagina 22

Scoor meer met een online winkel in uw uitgaven. Velen gingen u voor en publiceerden gidsen online.

488 Lees publicatie 176Home


You need flash player to view this online publication