spreken van de vissers en zich betrokken voelen bij de ontwikkeling van de sector. Het heeft immers de basis gevormd van hun eigen familie. Deelname aan elkaars sociale activiteiten heeft daarnaast zeker bijgedragen tot een betere verstandhouding tussen overheid en vissers. Het gaat dan om bijeenkomsten rondom nieuwe vangstadviezen, openingen van nieuwe bedrijven, overnames, tewaterlatingen, et cetera. Doordat tegenwoordig met name schippers een langere opleiding genieten, hebben ze al een basiskennis op het gebied van bestandsonderzoek. Dat is een stap voorwaarts vergeleken met een paar decennia geleden: pas op 19 jarige leeftijd beginnen de schippers in spe meestal aan een schippersopleiding; ze hebben dus hetzelfde vooronderwijs gehad als onderzoekers. Het blijkt dat met name deze schippers gevoelig zijn voor het zoeken naar bedrijfsmogelijkheden rakend aan de traditionele visserij en het meest openstaan voor dialogen. Ondanks het feit dat zowel Nederlanders als Noren een vrij directe manier van communicatie kennen, zijn de Noren toch vaak wat terughoudender of nederiger naar elkaar toe. Een meer nederige houding in een zakelijke discussie waarbij de visserssector nog een markt moet (her)veroveren, wordt gezien als een voordeel. 11 Marketingaspect Momenteel opereren Noorse reders als zelfstandige eenheden in alle onderhandelingen en contracten. Bijvoorbeeld, in het geval van uit te voeren wetenschappelijke onderzoeksreizen plaatst het Institute Of Marine Research (IMR) een oproep in visserijnieuwsbladen, waarna de reders contact op kunnen nemen met het instituut om vervolgens te kunnen bieden op de te verkrijgen vergoeding. Soms nemen reders tussendoor contact op met individuele wetenschappers om te horen of er nog aanvullende onderzoeksreizen gepland staan. Visserijbedrijven adverteren zelden via de media en eigen websites dat hun schepen beschikbaar zijn voor nevenactiviteiten. Maar de Noren zijn zich ervan bewust dat wanneer reders meer zouden samenwerken, deze situatie omgedraaid kan worden: de groep wordt dan direct benaderd en kan in onderling overleg besluiten over projectallocatie. De kracht van het samenwerken zou zijn dat er meer projecten naar de ‘pool’ van reders stromen dan wanneer er individueel gehandeld zou worden. Zo bouwt en ondersteunt de FPAL-database (deze service wordt verleend door de Achilles groep) inkoper-leveranciersrelaties in vele grote sectoren, waaronder de offshore (http://www.achilles.com/en/FPAL). Het zou dan ook lonen om businessplannen voor verschillende marktsegmenten uit te werken binnen een dergelijke pool van reders. Binnen de huidige Nederlandse discussie over ontwikkeling van een standaard visserijschip dat ingezet kan worden voor andere taken dan visserij, zou dan ook vooronderzoek gedaan moeten worden naar wensen binnen de nieuwe markten. Vervolgens moeten deze potentiële klanten actief benaderd worden vanuit de pool van reders. Er is dus behoefte aan een instrument(arium) waarmee reders ideeën kunnen ontwikkelen rond een potentiële takenlijst voor deze vloot en Pagina 18

Pagina 20

Voor vaktijdschriften, online sportbladen en presentaties zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw magazines.

488 Lees publicatie 176Home


You need flash player to view this online publication