Barrière 1 en 2 hebben te maken met de structuur van het innovatiesysteem, en dan vooral met de bestaande relaties tussen de verschillende actoren in het innovatiesysteem. Om tot meer marktgerichte innovatie te komen, moeten de relaties tussen ketenpartijen veranderen, evenals de manier waarop huidige intermediairs en de overheid de telers ondersteunen. Dit leidt tot weerstand. Barrière 3 en 4 beschrijven problemen met het functioneren van het innovatiesysteem: alle actoren zijn aanwezig, maar de activiteiten die zij uitvoeren, bieden geen optimale ondersteuning voor marktgerichte innovatie. Om barrières op systeemniveau aan te pakken, is een gezamenlijke aanpak nodig. Dit soort veranderingsprocessen vergt doorgaans veel tijd. Het is dan ook belangrijk om de verschillende barrières tegelijkertijd aan te pakken. Een eerste stap om deze barrière te slechten, is het zichtbaar maken van de voordelen van marktgerichte innovatie voor alle ketenpartijen. Een herziening van het huidige subsidiebeleid en de manier waarop bronnen beschikbaar worden gesteld, kan bijdragen aan een level playing field. Hiervoor kunnen succesvolle buitenlandse regelingen of regelingen uit andere sectoren als inspiratie dienen. Het gebrek aan kennis en expertise op het gebied van marketing, concepten en strategie vraagt om nieuwe onderzoeksprogramma’s die ook samenwerking met bestaande actoren stimuleren. Een betere ondersteuning voor marktgerichte innovaties vanuit de overheid, kennisinfrastructuur en intermediairs maakt markt gerichte innovatiestrategieën bereikbaar voor een grotere groep onder nemers. Het is daarom belangrijk dat deze actoren vaker zelf naar ondernemers stappen, contact zoeken en uiteindelijk gezamenlijk nieuwe concepten ontwikkelen. Op de korte tot middellange termijn zal het echter nodig blijken om marktgerichte ondernemers te ondersteunen met meer persoonlijke, op maat gemaakte maatregelen. Het succes en de zichtbaarheid van het succes van marktgerichte ondernemers is namelijk een belangrijke factor bij het verminderen van de barrières in het innovatie systeem. Ook de deelname van verschillende doelgroepen (ondernemers, consumenten en andere actoren in het systeem) is van belang voor het verminderen van barrières op systeemniveau. Er is een duidelijke behoefte 2 aan marktkennis om te bepalen wat en op welke manier er precies gecommuniceerd moet worden naar de doelgroepen om verandering te stimuleren. Pagina 8
Pagina 10Heeft u een jaarverslag, issuu of online vaktijdschriften? Gebruik Online Touch: lesboek online op uw website plaatsen.
487 Lees publicatie 175Home