manier van procesinnovatie ondersteunen. Hoewel andere subsidies niet altijd expliciet gericht zijn op procesinnovatie, zijn het in de praktijk vaak wel procesinnovaties die ondersteuning krijgen (bijvoorbeeld omdat zij op een heldere manier bijdragen aan energiebesparing en daarmee duurzaamheid bevorderen). Een herziening van het huidige subsidiebeleid en de manier waarop bronnen beschikbaar worden gesteld, kan bijdragen aan een level playing field. Hiervoor kunnen succesvolle buitenlandse regelingen of regelingen uit andere sectoren als inspiratie dienen. 4. marktgerichte kennisontwikkeling en -verspreiding Om marktgerichte innovatiestrategieën beter te ondersteunen, is er meer aandacht nodig voor de functies kennisontwikkeling en kennisverspreiding. Vooral kennis en expertise op het gebied van marketing, concepten en strategie is belangrijk. Een betere invulling van deze functies, met meer nadruk op marktgerichte kennis, verbetert de ondersteuning voor marktgerichte innovaties. Meer partijen binnen het systeem zijn dan op de hoogte van het nut van marktgericht innoveren en hebben ook de kennis om dergelijke innovatietrajecten daadwerkelijk uit te voeren. Ook werkt marktgerichte kennisontwikkeling en -verspreiding door op de markt, waar een grotere vraag tot stand komt op het moment dat consumenten meer weten over de positieve eigenschappen van deze innovaties. Om kennis en expertise op het gebied van marketing, conceptontwikkeling en strategie te vergroten, zijn nieuwe opleidings- en onderzoeksprogramma’s nodig die ook samenwerking met bestaande actoren stimuleren. Barrières 1 en 2 hebben te maken met de structuur van het innovatiesysteem, en dan vooral met de bestaande relaties tussen de verschillende actoren in het innovatiesysteem. Om tot meer marktgerichte innovatie te komen, moeten de relaties tussen ketenpartijen veranderen, evenals de manier waarop huidige intermediairs en de overheid de telers ondersteunen. Dit leidt tot weerstand. Barrière 3 en 4 beschrijven problemen met het functioneren van het innovatiesysteem. Alle actoren zijn aanwezig, maar de activiteiten die zij uitvoeren, bieden geen optimale ondersteuning voor marktgerichte innovatie. 22 Om barrières op systeemniveau aan te pakken, is een gezamenlijke aanpak nodig, en dit soort veranderingsprocessen vergt doorgaans veel tijd. Het is dan ook belangrijk om de verschillende barrières tegelijkertijd aan te pakken. Op de korte tot middellange termijn zal het echter nodig blijken om marktgerichte ondernemers te ondersteunen met meer persoonlijke, op maat gemaakte maatregelen. Het succes en de zichtbaarheid van het succes van marktgerichte ondernemers is namelijk een belangrijke factor bij het verminderen van de barrières in het innovatiesysteem. Ook de deelname van verschillende doelgroepen (ondernemers, consumenten en andere actoren in het systeem) is van belang voor het verminderen van barrières op systeemniveau. Er is een duidelijke behoefte aan marktkennis om te bepalen wat en op welke manier er precies gecommuniceerd moet worden naar de doelgroepen om verandering te stimuleren. Pagina 28
Pagina 30Heeft u een pdf, online publisher of online cursussen? Gebruik Online Touch: folder digitaliseren.
487 Lees publicatie 175Home