staan, het gebruik van social media en zelfs het opzetten van milieukeurmerken. In sommige gevallen zijn de ondernemers zelfs in staat om de traditionele ketenwerking om te draaien door hun marktcreatieactiviteiten. Er zijn echter ook een aantal negatieve factoren van invloed op deze functie. Andere componenten van het systeem dragen nauwelijks bij aan de creatie van markten (denk aan het eerdere voorbeeld van de overheid als launching customer. Dit blijft vooralsnog uit). Ook geven vijf ondernemers aan dat imitatie een barrière vormt, of een negatieve rol kan gaan spelen in de nabije toekomst. Er is geen goede manier om hun product- of marketinginnovaties te beschermen. De ondernemers doen nu veel moeite om hun eigen product/merk in de markt te zetten. Imitators doen deze moeite niet en kunnen qua marketing ook dicht bij de eerste innovaties gaan zitten. Hier speelt het me too-effect volgens de ondernemers een grote rol. Zo worden alle soorten snoepgroentes al snel Tommies genoemd. Als de imitatieproducten van een mindere kwaliteit zijn, gaat dit ten koste van de reputatie van de echte Tommies. Hierdoor verliest de merknaam aan kracht en waarde. Daarnaast concurreren de imitators op prijs, waardoor het product nog meer waarde verliest en snel weer richting bulkproduct verschuift. Hoewel dit niet ongewoon is voor volwassen sectoren, maakt het de transitie naar een ander systeem nog moeilijker. De retail speelt namelijk direct in op de snelle verschuiving richting concurrentie op prijs (door imitatie) en blijft op de traditionele manier functioneren. Het verlagen van de barrières binnen het huidige innovatiesysteem kan ervoor zorgen dat marktgerichte innovatietrajecten aantrekkelijk worden ondanks bovengenoemde risico’s. delen van het innovatiesysteem. Enkele gehoorde voorbeelden: “Er kwam geen steun van het PT, omdat de veiling en telersverenigingen daar deel in hebben. Zij voelden zich bedreigt door onze innovatie en “Er zijn genoeg regels die verdere verbetering van mijn product tegenhouden, om zo het huidige systeem in stand te kunnen houden”. Geen van de ondernemers heeft echter expliciet genoemd dat hij bezig is geweest met lobbyactiviteiten richting andere delen van het systeem. Een positieve vervulling van andere functies, zoals kennisontwikkeling en -verspreiding, kan meer actoren ertoe bewegen lobbyactiviteiten te gaan ondernemen tegen de gevestigde orde. Functioneren van het innovatiesysteem: doorbreken van weerstand door lobbyen Enkele ondernemers geven aan de samenwerking te zoeken met andere ondernemers, juist om sterker te staan in hun lobbyactiviteiten richting de overheid. Andere ondernemers geven echter aan dat het een onbegonnen zaak is om te lobbyen, maar gaven ook aan dit niet in samenwerking met anderen geprobeerd te hebben. Weerstand is ook te vinden in andere 19 Pagina 25
Pagina 27Interactieve internet whitepaper, deze uitgave of folder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal op uw website plaatsen van digi uitgaves.
487 Lees publicatie 175Home