4. Resultaten Tabel 1 op de volgende bladzijde geeft een overzicht van de deelnemende ondernemers en hun innovaties. Een van de ondernemers is inmiddels gestopt met het innovatietraject (zie Kader 1). De derde kolom van Tabel 1 geeft aan of de innovatie volgens de ondernemers zelf een productinnovatie of een marketinginnovatie betreft. Kader 1: Jan Robben - de Smaakaardbei “De aardbeienteeltloterij levert steeds meer en te veel risico op. Het prijzenpakket wordt ook pas na de trekking bekendgemaakt. Dat kan beter!” Hier kondigde hij aan te stoppen met het zelf telen van aardbeien. Jan Robben is een zeer bekende naam in de sector en zijn product is geliefd bij de consument. Desondanks waren de barrières in de keten te groot en is deze innovatie geen succes geworden. Opvallend is dat bij de geïnterviewde ondernemers beide typen innovatie vaak samengaan. Enerzijds gebruiken ondernemers die begonnen vanuit het idee van een innovatief product, ook vaak nieuwe marketingmethoden. Anderzijds brengen ondernemers die in eerste instantie vooral bezig waren met innovatieve marketing van een bestaand product, ook vaak productverbeteringen aan op basis van hun ervaringen en de interactie met de klant. Het onderscheid tussen productinnovatie en marketinginnovatie lijkt dus minder relevant voor de onderzochte innovaties. Een verschil met de gangbare procesinnovaties in de glastuinbouw dat de ondernemers benadrukken is dat het hier gaat om marktgerichte innovatie. Jan Robben is een aardbeienteler, voornamelijk bekend geworden door de Milieukeur-aardbei en Smaakaardbei. Deze ondernemer staat regelmatig in direct contact met de markt via internet. Social media zoals Twitter en blogs gebruikt hij dagelijks. Door zijn werk aan de Milieukeur-aardbei deed Jan Robben veel kennis op over de markt. Het werd hem duidelijk dat consumenten duurzaam geproduceerde producten min of meer eisten, maar niet bereid waren hier meer voor te betalen. Smaak was daarentegen wel een aspect waar de consument voor terug bleef komen en waar meerwaarde uit te halen viel. Dit heeft de ondernemer ertoe gezet te starten met de Smaakaardbei; een aardbei met een uitzonderlijke smaak. De eerste verkoop verliep rechtstreeks aan consumenten en was een groot succes. Mensen kwamen vaak al terug om nieuwe aardbeien te kopen voor ze het erf af waren. Dit zette de ondernemer ertoe om te proberen de Smaakaardbeien in de supermarkten te krijgen. In dit proces kwam hij echter grote obstakels in de keten tegen. Deze omgeving was in zijn ogen (achteraf gezien) nog helemaal niet klaar voor dit product. Noodgedwongen verliep de verkoop vaak nog via de veiling en kreeg hij de meerwaarde niet uitbetaald. Hierdoor heeft de ondernemer een aantal jaren verlies gemaakt. In november 2010 schreef hij op zijn blog: 11 Pagina 17
Pagina 19Voor PDF's, online boeken en reclamefolders zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw mailings.
487 Lees publicatie 175Home