welke veranderingen precies nodig zijn. We doen dit door te kijken naar de kleine groep telers en kwekers die er wel in geslaagd is om marktgericht te innoveren. Het onderzoek richt zich op de marktgerichte innovatiestrategieën van deze glastuinbouwondernemers en de rol van het innovatiesysteem bij het bevorderen of belemmeren van deze innovatietrajecten. Door expliciet te vragen naar barrières en stimulansen krijgen we inzicht in die onderdelen van het innovatiesysteem die goed werken en die onderdelen waar nog verbetering mogelijk is. De onderzoeksvraag die centraal staat in dit onderzoek is daarom: Hoe kan het innovatiesysteem van de Nederlandse glastuinbouwsector marktgerichte innovatiestrategieën ondersteunen? De analyse in dit rapport is gebaseerd op interviews met innovatieve ondernemers. De interviews zijn zo verwerkt dat de geïnterviewden zoveel mogelijk anoniem blijven. De interviews bevatten namelijk strategische bedrijfsinformatie. De ondernemers die we hebben geïnterviewd zijn voorlopers, zij zijn erin geslaagd marktgerichte innovaties te doen in de context van een innovatiesysteem dat vooral procesinnovatie ondersteunt. Het beter ondersteunen van marktgerichte innovatie kan mogelijk zorgen dat deze innovatiestrategie binnen het bereik van een grotere groep ondernemers komt. In dit rapport geven we aanbevelingen om tot een betere ondersteuning van deze grotere groep ondernemers te komen. Hoofdstuk 2 geeft een overzicht van recente inzichten uit de innovatie wetenschap die de theoretische basis van dit rapport vormen. Hoofdstuk 3 licht vervolgens de onderzoeksmethode toe. Hoofdstuk 4 beschrijft de resultaten van de analyse en Hoofdstuk 5 geeft aanbevelingen om de ondersteuning voor marktgerichte innovaties te verbeteren. 4 Pagina 10
Pagina 12Voor nieuwsbrieven, online catalogussen en whitepapers zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw drukwerk.
487 Lees publicatie 175Home