26 9 Zie verder: http://www.tno.nl/ content.cfm?context=overtno&cont ent=nieuwsbericht&laag1=37&laa g2=69&item_id=2009-11-24%20 11:22:25.0&Taal=1 In haar proefschrift “Beweegvriendelijke wijken voor kinderen” uit 2009 concludeert TNO-onderzoekster Sanne de vries dat een veilige verkeerssituatie belangrijker is om kinderen voldoende te laten bewegen dan veel speelplekken en veel groen in een wijk. Zij onder zocht in tien stadswijken hoe het beweeggedrag van kinderen samen hangt met de inrichting van een wijk.9 Bovenstaande geeft slechts een indruk van de vele organisaties en projecten rond het thema “kinderen, bewegen en wijken”. De kennis hierover is nog volop in ontwikkeling en kent tegenstrijdigheden die o.a. veroorzaakt worden door de omgeving en methode. “WvK” verkeert dus in goed gezelschap. Met het concept “WijkenvoorKinderen” wordt een innovatieve bijdrage geleverd aan kennis en kunde op het gebied van beweegvriendelijke wijken. Het volgende hoofdstuk behandelt de innovatieve potentie. 4.2 “WijkenvoorKinderen”: nieuw, vernieuwend en waardevol Ondanks de huidige toegankelijkheid van digitale kennis is het niet eenvoudig om goed te kunnen beoordelen hoe nieuw een concept is in de zin van ‘nooit eerder en elders toegepast’. Tijdens het project heb ik wel door gesprekken, literatuur en websearch een indruk gekregen van wat er op het gebied van kinderen, buitenspel en leefomgeving bekend is en hoe zich dat verhoudt tot het concept van “WijkenvoorKinderen”. Voor het concept en de pilots is het praktischer om te kijken of het concept vernieuwend werkt in een standaardomgeving en nieuw is in die zin dat de aanpak anders is dan de gangbare, en resultaten oplevert die anders en het liefst beter zijn dan wat gebruikelijk is. Hoewel de betekenis van het woord “innovatie” volgens Van Dale slechts ”invoe ring van iets nieuws” of “nieuwigheid” is, heeft het in de gangbare betekenis een veel zwaardere lading: innovatie is niet alleen iets nieuws, maar ook goed en succesvol. Het gaat dan om de toegevoegde waarde. Waarom zou je immers iets vernieuwen als het niet bijdraagt aan het behalen van de doelstelling? Op het gebied van leefbaarheid van wijken bestaan er in het binnen- en buitenland vele concepten en initiatieven. Dat geldt ook voor bewegen, gezondheid en welzijn van kinderen. Het combineren van die twee is weliswaar minder vaak, maar toch ook al door anderen gedaan. Zie de voorbeelden onder Paragraaf 4.1. Dat is dus niet nieuw. Wel nieuw is de combinatie van elementen van het concept die zijn weergegeven onder methode en middelen. Het hele concept inclusief de doelstelling en doelgroep is vernieuwend in de pilotwijken. Het kan een nieuwe, verfrissende focus geven aan het scala van wijkprofessionals in (aandachts)wijken. Het moet daarbij wel opboksen tegen andere vernieuwende projecten waarbij kinderen en/of leefomgeving een rol spelen. Vooral die waarbij geld of blijvende inzet wordt geboden. Pagina 33
Pagina 35Voor boeken, online onderwijs magazines en vaktijdschriften zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw uitgaves.
486 Lees publicatie 174Home