4.2.2 Kansen voor verbetering van beloning voor bestaande diensten (B) B1: Vermarkten van recreatie Het huidige subsidiestelsel voor bos- en natuurbeheer wordt gedomineerd door de beloning voor natuurdoelen. De beloning voor recreatie binnen dit subsidiestelsel is niet erg doelmatig. In het systeem is namelijk geen verbinding tussen lasten en lusten. Met andere woorden: de subsidie voor openstelling is even hoog voor een drukbezochte locatie als voor een locatie waar weinig recreatiedruk is. Tevens richt men zich niet specifiek op wat de burger wil. Het ligt voor de hand de beloning voor recreatiediensten (het aanbieden van een aantrekkelijk landschap van bos en natuur voor recreatie; openstelling/ toegankelijkheid) anders aan te pakken. De voorgestelde aanpak richt zich op het tot stand brengen van meer regionaal maatwerk, het koppelen van concrete diensten aan de betaling, het inbrengen van positieve prikkels om de recreant gericht te bedienen en een betere afstemming van lusten (vergoeding) met de lasten (kosten). Regionale overheden kunnen hier een sleutelrol in spelen. Te denken valt aan provincies, gemeenten of Waterschappen. Provincies kunnen hiertoe het instrument ‘Groene en blauwe diensten’ aanwenden, gemeenten kunnen uit de toeristenbelasting putten en Waterschappen kunnen een extra doelheffing introduceren. Bij een dergelijke beloningsystematiek kan per deelregio en zone de waardering voor de recreatiediensten worden bepaald. De democratisch gekozen besturen van de genoemde overheden bepalen de heffing en het niveau van de vergoedingen voor de diensten. Een nadeel hiervan is dat deze vorm van beloning gevoelig is voor politieke veranderingen. Daarom zou het de voorkeur kunnen verdienen dit door de Waterschappen te laten regelen. Daar is het systeem naar verwachting stabieler in de tijd. Het systeem van functiewaardering dient simpel te worden. De vergoeding zou echter wel afhankelijk kunnen zijn van het feitelijk gebruik van de aangeboden diensten (naar resultaat dus). Hierdoor ontstaat de prikkel om gericht de recreant te willen bedienen. Voorbeeld: Lease of recreational services (Finland) 41 In Finland, 80 % of the land is covered by forests, which are mainly private owned. The mechanism is intended to lead the landowners and other users in trading of recreational values. Within the mechanism, the landowner commits himself to manage the selected forests, for an agreed period of time, so that they would meet the needs of recreation activities. The Central Union of Agricultural Producers and Forest Owners (MTK) has prepared an operating model for the mechanism, also known as Recreational Value Trading. This operating model can be used by all parties interested in buying or selling of recreational values. The recompense will be determined according to the market and its amount will be agreed by the landowner and the purchaser of the recreational value. For example, the trade may deal with: 1) Delaying the final felling of a forest stand for a number of years; 2) Maintaining a certain species or mixed forest in an particular area; Pagina 49

Pagina 51

Heeft u een folder, ibrochure of digi-brochures? Gebruik Online Touch: club blad van pdf naar online converteren.

476 Lees publicatie 170Home


You need flash player to view this online publication