⢠Het bieden van een gezonde omgeving en decor voor zorginstellingen in de buurt van bos- en natuurgebieden Ook hier treedt een mismatch tussen de betaler en de begunstigde op, aangezien de overheid uit generieke middelen betaalt voor het beheer en de instandhouding van een bos- of natuurgebied, terwijl de zorginstelling profiteert van de gunstige ligging in een gezonde omgeving en groen decor. ⢠Het leveren van milieudiensten, zoals CO2-opslag/-afvang, fijnstof-afvang, waterzuivering. Met uitzondering van de betaling van CO2-opslag in nieuw aangelegde bossen, wordt voor deze diensten niet betaald door de direct begunstigde van de dienst, bijvoorbeeld de transportsector en industrie die door de filterende werking van een nabijgelegen bos meer kunnen uitstoten dan wanneer dit bos er niet was. Het bos draagt als het ware bij aan het behalen van de fijnstofnormen. Stap 2: Trends Vervolgens is een aantal trends benoemd die nu of in de toekomst van invloed zijn op de financiering van bos en natuur en de beloning en waardering voor diensten en producten uit bos- en natuurgebieden. De belangrijkste trends zijn: ⢠Klimaatverandering; ⢠Opkomst van de biobased economy (biomassa als grondstof voor energieopwekking, chemie, etc.); ⢠Toenemende onderkenning en waardering voor milieufuncties en ecosysteemdiensten die bos- en natuurterreinen leveren; ⢠Toenemende behoefte aan ontspanning, gezondheid en âwellnessâ; ⢠Groeiende lokale betrokkenheid bij en aanspraak op natuur; ⢠Opkomst van het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en de toenemende bereidheid van de particuliere sector (het bedrijfsleven, de financiële sector, consumenten) om (mede) verantwoordelijkheid te dragen in de financiering van bos en natuur. Stap 3: Analyse Op basis van de momenteel niet of onvoldoende gewaardeerde (betaalde) producten en diensten, de gesignaleerde knelpunten en mismatches in de huidige beloningsstructuur en de actuele trends, kan worden geconcludeerd dat er vooral kansen liggen voor nieuwe producten en diensten en nieuwe vormen van beloning voor producten en diensten bij (1) de sociale (maatschappelijke) diensten, zoals het bieden van een locatie en decor voor recreatie, sport, zorg en gezondheid en wonen en (2) de milieudiensten, zoals CO2-opslag, waterberging/zuivering en fijnstofafvang. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor private financiering, waaronder financiering vanuit de zogenoemde âfreeridersâ, dat wil zeggen: de ontvangers van diensten uit bos en natuur die er momenteel niet of nauwelijks (indirect) betalen. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het opzetten van een gebiedsfonds voor recreatieondernemers die extra inkomsten genieten door de aanwezigheid van een âgroen decorâ. De gelden uit dit fonds kunnen dan weer ten goede komen aan de bos- en natuurbeheerders. Voor de overheid geldt dat zij naast directe beloning (betaling) vooral veel in de randvoorwaardelijke sfeer kan doen om vernieuwing te stimuleren en te borgen. Er dient meer sprake te zijn van 3 Pagina 11
Pagina 13Heeft u een tijdschrift, magstream of digitale verenigingsbladen? Gebruik Online Touch: onderwijscatalogus online bladerbaar uitgeven.
476 Lees publicatie 170Home