20 • Marketing, exploitatie en eigendom worden steeds vaker gescheiden • • • om te focussen op specialisatie; Businessplannen zijn mager en bieden veelal weinig perspectief. Tevens zijn er relatief weinig benchmark gegevens beschikbaar. Dat maakt het tijdig (bij)sturen lastiger; Het komt nog te vaak voor dat ondernemers hun bedrijf uithollen door te snel te investeren in luxe en daardoor tegenslagen niet of nauwelijks kunnen opvangen; Er zijn kleinschalige ondernemingen maar tegelijk is er een gebrek­ kige samenwerking. Waar in sommige branches via product- en bedrijfsschappen (zie kader) veel is geïnvesteerd in de professionali­ sering en samenwerking, blijft de recreatieve sector een weinig samenhangende sector. Het komt nog slechts zelden voor dat recre­ atiegebieden worden gemanaged als een formule. Veelal is het nog ‘ieder voor zich’. De sector en marktkennis zijn versnipperd en er is een gebrek aan coördinatie. Product- en bedrijfschap Een product- of bedrijfschap is een Nederlandse publiekrechtelijke organisatie van bedrijven die eenzelfde grondstof in opeenvolgende stadia bewerken. Zo’n schap heeft een publiekrechtelijke status, en daarmee doorgaans ook de bevoegdheid om belastingen te heffen en bepaalde regels vast te stellen, maar fungeert tegelijkertijd ook als belangenorganisatie voor bedrijven in de branche en als adviesorgaan voor de overheid. Een product- of bedrijfsschap wordt ingesteld op verzoek van werkgevers- en werknemersorganisaties uit de betreffende sector. De term ‘productschap’ wordt gebruikt in de branches die werken met landbouwproducten. In andere gevallen spreekt men van een bedrijfschap. Er zijn volop kansen tot professionalisering en verbetering van het ondernemerschap. Te denken is aan: • Het realiseren van een optimale schaalgrootte om voordelen te kunnen realiseren (marketing en distributie, inkoop, het organise­ ren van financiering, samenwerking met projectontwikkelaars, investeringskracht, en aantrekkelijker zijn voor personeel); • Een beter gebruik van beschikbare ICT-mogelijkheden en het internet; • Een goed werkend reserveringssysteem; • Aandacht voor een state of the art website; • Introductie van yield-management (het koppelen van prijzen aan de bezettingsgraad); • Een beheersbare klantendatabase; • Doelgroepmarketing; • Oog voor internationaal toerisme; • Upgrading van accommodaties. Bovenstaande elementen spelen een rol bij de financierbaarheid en het aldus genereren van kasstromen. Het professionaliseren zit dan ook met name in de praktische uitwerking van een concept. Pagina 29

Pagina 31

Scoor meer met een online winkel in uw PDF-en. Velen gingen u voor en publiceerden gebruiksaanwijzingen online.

462 Lees publicatie 155Home


You need flash player to view this online publication