gemeenten bieden subsidiemogelijkheden. Lastig is dat de beleidspro­ gramma’s en de subsidies vrijwel allemaal verschillende financieringsen verantwoordingssystematieken kennen. Uit evaluaties van subsidieregelingen komen de volgende knelpunten naar voren: • Er is sprake van een ondoorzichtig geheel van subsidieregelingen van verschillende instanties. • Het is onduidelijk hoe regelingen zich tot elkaar verhouden. • Procedures en criteria zijn onduidelijk. • Lange doorlooptijden en het feit dat het veelal tenderprocedures zijn, maken snel handelen onmogelijk. • Het accent van de regelingen ligt bij de agrarische sector. Voor nietagrariërs zijn de mogelijkheden beperkt. 11 2.6 Conclusies en aanbevelingen Het onderzoek van Stichting Recreatie komt tot een aantal conclusies en aanbevelingen, die volgens ondernemers nog altijd actueel zijn. Belangrijke conclusies uit het onderzoek zijn: • Het blijkt dat wetten en regels er vooral zijn om bestaande belan­ gen − vooral van landbouw, natuur en landschap − te beschermen, en niet om nieuwe initiatieven te stimuleren. • Gemeenten staan vaak afwijzend tegenover nieuwe plannen voor recreatieve voorzieningen. Dat komt door de complexiteit van het rijksbeleid, het ontbreken van definities over ‘kleinschaligheid’, en de beperkte kennis en capaciteit bij gemeenten. • Bij het opzetten van recreatieve activiteiten ervaren ondernemers beperkingen vanuit diverse wetten en regels, met name de Wet op de Ruimtelijke Ordening. De verschillende financiële regelingen zijn ondoorzichtig en de ondernemers hebben te maken met lange procedures en onduidelijke criteria. Als aanbevelingen worden gedaan: • Het formuleren van een helder recreatiebeleid op nationaal niveau opdat lagere overheden een duidelijk kader hebben. Op basis daarvan kan op provinciaal en regionaal/ lokaal niveau een visie worden ontwikkeld, zodat beleidsversnippering wordt voorkomen. • Het organiseren van studiedagen/-reizen voor ondernemers, bestuurders en ambtenaren. Hierop kan men leren van good practices en ervaringen uitwisselen. Initiatieven hiervoor kunnen van vele partijen komen, zoals het het Rijk, provincies of maatschappelijke organisaties. • Het inrichten van opstaploketten op gemeentelijk, regionaal en/of provinciaal niveau (één loketgedachte) en/of het aanstellen van deskundige aanjagers. • Het verbeteren van inzicht in beleidskaders en procedures via een website. • Het ontwikkelen van een brochure voor gemeenten waarin wordt ingegaan op de belangrijkste aspecten rond recreatie en wet- en regelgeving, en met name op de ruimte die de belangrijkste wetten bieden. Pagina 20

Pagina 22

Voor flyers, online relatiemagazines en drukwerk zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw presentaties.

462 Lees publicatie 155Home


You need flash player to view this online publication