5. Hoe staat het recreatieinnovatie ysteem s ervoor? 25 Uit de eerdere studies naar de innovativiteit van de recreatiesector komt een wat somber beeld naar voren over de huidige manier van functioneren van het recreatie-innovatiesysteem. Er is een aantal ondernemers actief met innovatieve concepten, maar dit betreft een klein deel van de totale recreatiesector. Vernieuwen zit een groot deel van de recreatieondernemers niet in het bloed. Oorzaken hiervoor kunnen heel persoonlijk zijn, maar het is ook mogelijk dat allerlei omgevingscondities het innoveren zo lastig maken dat er maar van af wordt gezien. Het experimenteren met innovaties door ondernemers kan dan ook als problematisch worden bestempeld. Ook met de kennisontwikkeling ten aanzien van nieuwe recreatieconcepten is het niet goed gesteld. Er zijn nauwelijks onderzoeksgroepen aan universiteiten en hogescholen die zich richten op het bestuderen van vernieuwing in de recreatiesector. Het is niet per se noodzakelijk dat kennisontwikkeling bij universiteiten en hogescholen plaatsvindt; dit kan ook prima bij ondernemers plaatsvinden. Om het kennisniveau in de gehele sector te vergroten, is het dan wel noodzakelijk dat deze kennisontwikkeling wordt gedocumenteerd en gedeeld. Recentelijk zijn er door InnovatieNetwerk en Stichting Innovatie Recreatie en Ruimte initiatieven genomen om experimenten door ondernemers zichtbaar te maken, zodat hier lering uit getrokken kan worden door andere ondernemers. Dit lijkt echter een incidentele actie te zijn in plaats van een structurele activiteit. De kennisuitwisseling lijkt dan ook problematisch te zijn. Op een paar koplopers na die zich sterk profileren en elkaar weten te vinden en in die setting veel kennis uitwisselen, is dit geen gemeengoed voor de rest van de recreatie ondernemers. Pagina 32

Pagina 34

Scoor meer met een e-commerce shop in uw vakbladen. Velen gingen u voor en publiceerden kranten online.

461 Lees publicatie 154Home


You need flash player to view this online publication