tot een grotere zorgverlening geleid, anderzijds is er sprake van de overname van zorgtaken uit de samenleving door opgeleid personeel. De traditionele basis van de zorgzame samenleving is in de afgelopen decennia aanzienlijk verzwakt door de individualisering. Het lijkt niet realistisch te verwachten dat die basis terugkomt door mensen eenvoudigweg op te roepen zelf belangeloos die verantwoordelijkheden weer op zich te nemen. Tot op zekere hoogte hebben we het ‘zorg-gen’ verloren. Tegelijkertijd zien we ook een nieuwe trend: individuen tonen een steeds grotere behoefte samen te werken op thema’s die hen aanspreekt waarvan ‘online communityvorming’ een uiting is. Dat ons huidige zorgstelsel op termijn niet houdbaar meer is, is met de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) erkend. De Wmo stelt dat gemeenten de verantwoordelijkheid hebben om burgers te ondersteunen langer thuis te blijven wonen en te participeren in de samenleving. Tegelijkertijd hebben diverse bezuinigingsrondes ertoe geleid dat de decentrale overheid meer moet doen met minder middelen. De oplossing lijkt te liggen in het ontwerpen van nieuwe instrumenten voor het opbouwen van de civil society, zodat burgers en maatschappelijk middenveld weer hun steentje bijdragen in de zorgbehoefte van anderen in de gemeenschap. Dat is een uitdaging: iedereen realiseert zich dat de oude situatie van burenhulp en vanzelfsprekende saamhorigheid niet in haar oorspronkelijke vorm terug zal keren. De extended family, het traditionele zorgen, de hechte buurtrelaties van vroeger, en een normerende sociale controle, bestaan niet meer. Bovendien zijn we gewend geraakt aan professionele zorgstructuren. Dus hoe activeren we de burger? Hoe zorgen we dat burgers verantwoordelijkheid nemen voor een deel van de zorgvraag? En zijn we in staat nieuwe functies in te richten waardoor de ondersteuningsbehoefte van bewoners op buurtniveau verbetert? In het volgende hoofdstuk omschrijven we een aantal potentiële oplossingsrichtingen die de inspiratie vormen voor Tijdpunten.   4 Pagina 9

Pagina 11

Scoor meer met een webshop in uw presentaties. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijscatalogussen online.

455 Lees publicatie 148Home


You need flash player to view this online publication