regionale producten, afvalpreventie en afvalscheiding, duurzame producten en diensten, gebruik van openbaar vervoer, vrijwilligerswerk binnen de cultuursector, toegang tot bioscoop, theater of museum, muzieklessen, aanschaf van gezonde voeding, toegang tot zwembaden, lidmaatschap van een sportclub, etc. Bedrijven die de punten accepteren kunnen deze vervolgens bij de beheersorganisatie omwisselen in euro’s. Consumenten kunnen de punten ook weggeven aan aangesloten organisaties. huishoudens worden door de beloning geprikkeld om hun gedrag en levensstijl te veranderen, ten gunste van duurzaamheid. Ze maken meer gebruik van de cultuursector, sport, etc. Het levert voor huishoudens ook een kostenbesparing op. Toeristen kiezen vaker voor lokale restaurants, cultuur en bezoek aan lokale boeren. Winkels zien hun omzetten en winsten in het segment ‘duurzaam’ stijgen. Daarnaast is op maat reclame mogelijk doordat DUURZAAM LOONT de winkelier inzicht geeft in het koopgedrag van consumenten en de eigen klanten in het bijzonder. De gemeente krijgt de beschikking over een kosteneffectief en beproeft instrumentarium om beleid te realiseren. Belonen is effectiever en ook kosteneffectiever dan informatiecampagnes. Het stimuleert de regionale economie. Daarnaast krijgt de gemeente betere informatie over het effect van subsidie-euro’s’. 2 Pagina 7

Pagina 9

Interactieve internet whitepaper, deze PDF of studiegids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar uitgeven van digitale uitgaven.

453 Lees publicatie 147Home


You need flash player to view this online publication