Samenvatting Gemeenten worden met verschillende uitdagingen geconfronteerd om burgers / consumenten te stimuleren tot een duurzame gedragsverandering. Denk bijvoorbeeld aan klimaatverandering, het vergroten van duurzame aankopen, afvalpreventie en het stimuleren van schoner vervoer. Belonen levert een concreet handelingsperspectief aan burgers. Deze burgers zijn zich nu wel bewust van duurzaamheid, maar als consument handelen ze daar nauwelijks of helemaal niet naar. Het verduurzamen van de markt is lastig. De overheid heeft een arsenaal aan juridische, financiële en sociale instrumenten tot haar beschikking waarmee duurzaam gedrag gestimuleerd kan worden. Belonen is een nieuw instrument, naast wet- en regelgeving, educatie- en informatiecampagnes. DUURZAAM LOONT is een concept dat zowel de aanbodzijde, als de vraagzijde stimuleert voor duurzaamheid te kiezen. Beloningsprogramma’s hebben sinds begin jaren 90 aangetoond gedragsverandering te stimuleren. Bij een beloningsprogramma wordt gewenst (aankoop)gedrag beloond, met het doel dat (aankoop)gedrag te sturen. Ook de overheid past belonen met succes toe: de subsidie op schone en zuinige auto’s heeft tot een duidelijke kanteling in de markt geleid. Een beloning verleidt een consument-burger tenminste eenmaal iets duurzaams te doen. Als dat bevalt zal de consument-burger dat gedrag herhalen als daarvoor de gelegenheid is. In het bijzonder wanneer het beloningssysteem niet een eenmalige prikkel geeft, maar gedurende langere tijd in werking blijft. In DUURZAAM LOONT worden burgers beloond voor goed gedrag: minder energie gebruiken, afvalreductie, vaker op de fiets naar het werk, etc. Ook worden ze verleid vaker milieuvriendelijk, regionaal en duurzaam te kopen. Dit wordt bereikt door hen voor de juiste keuze te belonen met punten. Door punten in het vooruitzicht te stellen staan consumenten open voor nieuwe informatie die ze gebruiken om hun keuze aan te passen, om zo de beloning niet mis te lopen. Deze punten worden gespaard en later besteed aan andere regionale en/of duurzame producten (cadeautjes). Op deze wijze bindt het regionale bedrijfsleven koopkracht en kan zichzelf zo versterken. De overheid of winkelier betaalt altijd voor de uitgekeerde punten in euro’s. Daarmee zijn alle punten in omloop altijd gedekt door een tegenwaarde in euro’s. Deze kostenpost komt bij de overheid uit beleidsbudget, en bij de winkelier uit het marketingbudget. Het is mogelijk dat meerdere partijen uit de keten (bijvoorbeeld retailer en merkproducent) de kosten van de punten delen. Punten kunnen altijd door de burger worden verdiend en verzilverd voor zuinige producten, isolatiematerialen, klimaatneutrale producten, 1 Pagina 6

Pagina 8

Interactieve digi magazine, deze verenigingsblad of cursus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaliseren van internet edities.

453 Lees publicatie 147Home


You need flash player to view this online publication