ruimte voor eigen invulling. De deelnemers in de diverse decentrale netwerken (zowel consumenten als bedrijven) zullen met een uitgekiende fee-structuur worden gestimuleerd om binnen het eigen netwerk (geografie) zaken te doen, en in tweede instantie daarbuiten. Om te borgen dat het gehele netwerk zijn maatschappelijke functie kan blijven vervullen – het ondersteunen van regionale economieën – zou het centrale orgaan een juridische structuur moeten kennen die deze positie waarborgt; potentieel zou een stichting of coöperatie een logisch vehikel zijn. 3.10 Impact Met impact bedoelen we de mate waarin DUURZAAM LOONT zijn doelstellingen bereikt. De impact is uiteraard pas zichtbaar en meetbaar na implementatie. Wij maken een ‘educated guess’: • huishoudens worden door de beloning geprikkeld om hun gedrag te veranderen, en gaan meer duurzame en regionale producten kopen, produceren minder afval en gaan beter scheiden, gaan vaker op de fiets en openbaar vervoer, etc. Ze maken meer gebruik van de cultuursector, sport, etc. Dergelijk gedrag levert voor huishoudens ook een kostenbesparing op. Zij krijgen een bonus voor gewenst gedrag met hun aankopen bij deelnemende winkels. Die bonus is besteedbaar bij deelnemende winkels. Als neveneffect neemt ook de kennis over duurzaamheid toe. Het feit dat je punten kan verdienen heeft een informatiewaarde: ‘dit product is blijkbaar duurzaam!’ • • Toeristen kiezen vaker voor lokale restaurants, cultuur, en bezoek aan lokale boeren. Winkels zien hun omzetten en winsten in het segment ‘duurzaam’ stijgen. Dit komt omdat de zichtbaarheid naar de klanten vergroot wordt en het imago wordt verbeterd met een duurzaam aanbod. DUURZAAM LOONT is een direct-marketing instrument dat normaliter niet beschikbaar is voor MKB-winkels. Hierdoor verbetert de retentie van die klanten en neemt de loyaliteit toe. Nieuwe klanten komen binnen, en bestaande klanten kopen meer andere producten en producten met een hogere marge. Daarnaast is op maat reclame mogelijk doordat DUURZAAM LOONT de winkelier inzicht geeft in het koopgedrag van consumenten en de eigen klanten in het bijzonder. Consumenten bepalen in DUURZAAM LOONT zelf wat er met hun transactiegegevens mag worden gedaan: wel of geen reclame, elektronisch of op papier. • De gemeente krijgt de beschikking over een intelligent, kosten effectief en beproefd instrumentarium om beleid te realiseren en duurzaamheidsdoelstellingen te behalen. 20 Pagina 25

Pagina 27

Voor vakbladen, online onderzoeksrapporten en publicaties zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw PDF's.

453 Lees publicatie 147Home


You need flash player to view this online publication