• • • • • De pashouders ervaren de verzilvermogelijkheden van punten als aantrekkelijk. Hoe ruimer de keus, des te groter de motivatie om deel te nemen. Het systeem heeft een lange looptijd, waarin consumenten steeds opnieuw beloond (kunnen) worden. Deelnemers krijgen veelal beloningen van een leverancier dichtbij huis. Pashouders besteden hun punten alleen lokaal, waardoor de regionale economie wordt versterkt. Het beloningssysteem biedt een laagdrempelig communicatiekanaal voor informatie over duurzaam gedrag. 3.8 • • To e - e n u i t t r e d i n g Voor bedrijven: elke winkelier in het verzorgingsgebied kan toetreden. Geen enkel bedrijf krijgt exclusiviteit. Voor consumenten: toe- en uittreding is gratis voor elke consument, en gebeurt via internet of bij bijvoorbeeld de bibliotheek, de sportclub en winkels. Bij uittreding verliest de consument zijn puntensaldo. • Overheid en publieke dienstverleners: alle spelers in het verzorgingsgebied kunnen aan het programma deelnemen. Afhankelijk van hun specifieke vraagstuk zal waar mogelijk maatwerk worden geboden. 3.9 Organisatie Belangrijk startpunt in het ontwerp van een beloningsprogramma voor duurzame consumptie is een efficiënte centrale organisatie die services verleent aan lokale en regionale initiatieven die daarbij veel zeggenschap behouden. Als het centrale orgaan meerdere decentrale netwerken ondersteunt, zullen de kosten van de decentrale netwerken beperkt worden gehouden en kan de kwaliteit ervan worden gewaarborgd. Qoin biedt een dergelijke centrale organisatie en kan lokale programma’s in samenwerking met de diverse lokale spelers inrichten. De centrale organisatie is verantwoordelijk voor het administratief en financieel management, en levert maatwerk op decentraal niveau. De organisatie regelt alle juridische, financiële en administratieve handelingen (inclusief vergunningen), gecombineerd met opleidingen en ondersteuning. De decentrale netwerken richten zich op groei van het eigen netwerk. De decentrale netwerken kunnen op basis van lokaal ondernemerschap of publiek-private partnerships worden opgezet, wat vergelijkbaar zou kunnen zijn met een vorm van franchise met veel 19 Pagina 24

Pagina 26

Scoor meer met een webwinkel in uw brochures. Velen gingen u voor en publiceerden club bladen online.

453 Lees publicatie 147Home


You need flash player to view this online publication