• Beloning in Geld: een generieke beloning is een beloning in geld, zoals de EnergiePremie Regeling. De regeling beloont consumenten die energiezuinige producten of diensten aanschaffen: de overheid betaalt mee. Daarmee krijgen consumenten een beloning in de vorm van een korting op de aanschaf van energiezuinige producten. Een beloning in geld is gezien het indirecte reboundeffect niet gewenst. Consumenten krijgen een beloning die vrij te besteden is, dus ook aan niet-duurzame producten. • Beloning in Natura: hieronder vallen beloningen van het type ‘Uw oude apparaat voor een nieuwe fiets’. Er zijn zowel commerciële varianten – bijvoorbeeld inruil van mobieltjes – als maatschappelijk toepassingen. Beloning in natura geeft de mogelijkheid de consument te sturen in zijn beslissing wat te doen met de besparing. Een beloning in natura is vanuit het oogpunt van het indirecte reboundeffect daarom zeer gewenst. Een beloning in natura is voor de consument echter minder aantrekkelijk: zijn bestedingsmogelijkheden nemen af. • Beloning in Punten: hiervan zijn vele voorbeelden: Douwe Egberts die punten op z’n koffieverpakking weggeeft, lokale winkeliers die plakzegeltjes aanbieden, een groep marktleiders met een elektronisch puntensysteem, zoals bij Air Miles. Waar een beloning in geld (door middel van een korting of subsidie) een sterk indirect rebound kent, geeft een beloning in punten juist de mogelijkheid de consument te sturen in de besteding van de beloning. De beheersorganisatie kan ervoor kiezen dat punten alleen verzilverd kunnen worden voor producten en diensten die relatief duurzaam zijn, zonder de keuzevrijheid van de consument te veel te beperken. 2.4 Leren van ervaringen elders Op zoek naar effectieve manieren om het gedrag van burgers succesvol te beïnvloeden, kunnen we leren van een aantal succesvolle benaderingen. We beschrijven kort: • • Loyalty programma’s NU-spaarpas L e re n va n l o y a l t y p ro g ra m m a ’s 2.4.1 Commerciële loyalty programma’s hebben voor winkeliers als primair doel om de relatie met hun (potentiële) klanten te verbeteren. Een loyalty programma wordt ingezet om bestaande klanten te binden, nieuwe klanten aan te trekken, hen vaker te laten komen en meer te laten kopen. Winkeliers stimuleren hun (potentiële) klanten inkopen bij hen te doen door een beloning in punten te geven. Kaarthouders ontvangen bijvoorbeeld 1 punt voor elke euro die ze besteden, maar krijgen dubbele punten op speciale aanbiedingen. 11 Pagina 16

Pagina 18

Voor clubmagazines, online rapporten en PDF-en zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw club bladen.

453 Lees publicatie 147Home


You need flash player to view this online publication