Freestylenatuur met script Op lokale of regionale gebiedskenmerken wordt in het huidige natuur eleid te weinig ingespeeld. Wij vinden dat streekidentiteit, in b fysieke, sociale en economische zin, een centralere plek moet krijgen. Het Rijk schrijft een ‘script’ waarin de kaders en kernkwaliteiten van een gebied zijn vastgelegd. Vervolgens werken regionale en lokale deskundigen, beheerders, betrokken omwonenden en andere spelers ‘freestyle’ de gebiedsplannen uit. De overheid moet de financiering hierop aansluiten door het starre detaillistische subsidiestelsel te vervangen door een gebiedsgebonden budget. Op dit moment is een tendens waarneembaar waaruit blijkt dat mensen meer en meer op zoek zijn naar identiteit. In deze periode van ontzuiling, individualisering en globalisering zoeken mensen naar eigenheid en authenticiteit. Dit uitte zich ook tijdens de laatste landelijke verkiezingen (in juni 2010), waar de PVV, die expliciet inspeelt op de nationale identiteit, veel stemmen kreeg. Mensen hebben een diepgewortelde behoefte ergens bij te horen. Het geeft een gevoel van veiligheid dat nodig is voor het functioneren van het individu en de samenleving als geheel. Identiteit ligt verscholen in diverse uitingen van cultuur, maar is ook in gebiedskenmerken en natuur- en landschapswaarden terug te vinden. Denk aan weidevogels die geassocieerd worden met delen van het karakteristieke Nederlandse cultuurlandschap. Denk aan de stille getuigen van onze eeuwenlange strijd tegen het water. Denk aan de Biesbosch, de Weerribben en de Wieden, waar mensen een directe relatie hadden met riet en wilgentenen. Denk aan houtwallen, die dienden als afrastering 30 voor het vee, om water te keren en om brandhout te produceren. Stuk voor stuk natuur- en landschapswaarden die mede de identiteit van een streek en de mensen die daar leven en leefden bepaalden. Wellicht is het verliezen van de binding met die streekidentiteit één van de redenen waarom het natuurbeleid haar draagvlak in de samenleving aan het verliezen is. Door streekidentiteit centraler te stellen zullen mensen zich eerder herkennen in de plannen en bouwen zij een diepere band op met hun leefomgeving. Volgens ons zijn er legio mogelijkheden die zowel bij kunnen dragen aan het vergroten van de eigenheid van een gebied als aan de versterking en het behoud van natuur en landschapswaarden. De gedachte om in te spelen op de identiteitsbehoefte en wensen in de streek is niet nieuw. Het is een tendens die gedeeltelijk al is ingezet. Zo zijn er tal van lokale en regionale activiteiten waarbij gebiedsbranding wordt toegepast. Gebiedsbranding is een procesinstrument voor gebiedsontwikkeling, waarbij de kernwaarden van een streek helder worden omschreven en waarbij gebouwd wordt aan een duidelijke gebiedsidentiteit. Het doel is relaties aan te gaan met verschillende doelgroepen en hen te inspireren tot de ontwikkeling van projecten of producten die bijdragen aan de streekidentiteit of regionale economie. Deze doelgroepen kunnen bewoners zijn, maar ook recreanten, bedrijven, investeerders, belangenverenigingen en maatschappelijke organisaties. Wij achten het van belang dat overheden en natuurbeheerders inspelen op de hang naar eigenheid. Wij pleiten ervoor moderne samenwerkingsverbanden aan te gaan met private Pagina 36
Pagina 38Scoor meer met een online shop in uw maandbladen. Velen gingen u voor en publiceerden uitgaven online.
452 Lees publicatie 146Home