had je het wel gesnapt’ en ‘je krijgt altijd gezeur als je iets wilt veranderen’. Uit een dergelijke insteek blijkt weinig interesse voor de belevingswereld van burgers. Wij pleiten ervoor burgers te laten participeren in natuur(beleid) en te investeren in communicatie die bestaat uit tweerichtingsverkeer. Een goed voorbeeld hiervan is het AVATARbos bij het Bentwoud in Zoetermeer. Dit bos, in het teken van de film Avatar, sluit aan bij de belevingswereld van een nieuwe generatie jongeren, voor wie virtual reality als vanzelfsprekend deel uitmaakt van hun dagelijkse leefomgeving. De inrichting van dit bos is gebaseerd op dromen en schetsen van jongeren over hun ideale droomplek, en jongeren kunnen zelf boompjes aanschaffen en aanplanten. Een ander voorbeeld hiervan is het participatief beheerplan voor de bossen van Ede. Hiervoor is een begeleidingscommissie ingesteld waarin burgers die zich verbonden voelen met het bos voor een lange tijd zitting hebben. Deze commissie heeft het beheerplan helpen opstellen, begeleidt de implementatie van het plan, geeft advies en werkt deelplannen uit. In processen van stedelijke vernieuwing is al veel meer ervaring opgedaan met burgerparticipatie. Deze ervaringen kunnen als inspiratiebron dienen. Het betrekken van mensen van diverse achtergronden en het vormen van verbondenheid kost tijd. Daarom stellen wij voor vooral langjarige projecten en relaties aan te gaan. Hier gaat uiteraard veel energie in zitten, maar het afdoen van communicatie als een extraatje is slechts kortetermijndenken! 26 Pagina 32

Pagina 34

Scoor meer met een webshop in uw gidsen. Velen gingen u voor en publiceerden relatiemagazines online.

452 Lees publicatie 146Home


You need flash player to view this online publication