rekening mee te houden. Een goed voorbeeld hiervan is het project ‘Vesta Kroese’ op Terschelling, in een gebied waarin bos omgevormd werd tot open duinlandschap. De eilanders en bezoekers van het Oerolfestival verankerden in dit project in samenwerking met Staatsbosbeheer hun verbondenheid met het bos in een Bosmonument. Dit deden zij door met vele voeten een pad uit te slijten langs de oorspronkelijke bosrand. “Het huidige natuurbeleid is te veel gericht op soorten en gebieden, dit komt voort uit het oude discours. Er wordt heel veel gewerkt met regels en wetten. Mensen met veel gevoel voor de natuur verlies je zo. We zouden eigenlijk terug moeten naar waar we het eigenlijk voor doen, naar ons groene hart.” – Citaat afkomstig uit expertinterviews door Panorama Natuur – Natuurbeleid moet niet alleen uitgaan van de binding die (sommige) mensen nu al hebben met natuur, maar moet ook proberen die binding en het trots zijn op natuur uit te breiden en te versterken bij alle Nederlanders. Prikkel de verwondering over de natuur bij iedereen! Momenteel raken diverse groepen nog niet verwonderd en geïnspireerd door natuur. Zo komen jongeren, allochtonen en mensen met een lage sociaaleconomische status weinig in de natuur. Dat is jammer omdat natuur een positief effect op de gezondheid heeft, als een bron van rust en ontspanning, van geestelijke en lichamelijke weerbaarheid en van persoonlijke groei, en deze mensen daar dus niet in meedelen. Daarnaast is dat jammer voor natuurorganisaties. Als zij steun willen houden voor hun werkzaamheden, zullen zij zo veel mogelijk mensen moeten aanspreken. Om meer groepen mensen te bereiken, is het van belang om in te spelen op de ideeën over de omgang met natuur die leven onder verschillende groepen. Voorbeelden hiervan zijn meer natuur om in te struinen (wat veel jongeren aanspreekt), meer mogelijkheden om vruchten en paddenstoelen te plukken (wat onder andere allochtonen aanspreekt) of rolstoelvriendelijke paden voor minder validen. Volgens ons worden er nu nog te weinig activiteiten georganiseerd die aansluiten bij de belevingswereld van diverse (ondervertegenwoordigde) groepen. Zo zijn er op veel plekken bij of in natuurgebieden pannenkoekenhuizen te vinden, gericht op gezinnen, maar waar is de hippe tent waar je een fles prosecco in het bos kunt drinken? Ook de overheid kan op diverse manieren bijdragen aan het streven om alle burgers bij natuur te betrekken. Zij kan dit bijvoorbeeld doen door een weldoordacht communicatie- en participatieplan als voorwaarde te stellen voor het verkrijgen van subsidies. Een andere optie vormt het Engelse overheidsbeleid. In Engeland verplicht de Equality Act 2010 natuurorganisaties om voor elk beleidsplan na te gaan wat het effect is op ‘equality’; ofwel of mensen van bijvoorbeeld diverse etnische achtergronden, geslacht of leeftijd niet worden benadeeld door beleid. Voor natuurorganisaties is goede communicatie van groot belang om beter bij belevingswerelden en verbondenheid van mensen met natuur aan te sluiten. Als je nu op de websites van Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten kijkt, vind je filmpjes van een broedende zeearend en kun je je stem uitbrengen op bezoekerscentrum Dwingelderveld voor de award dagjeweg.nl. Deze hippe websites tonen aan dat natuurorganisaties het belang inzien van goede communicatie en het betrekken van burgers bij hun natuurgebieden. Helaas is de communicatie nog vaak eenrichtingsverkeer en wordt tekortgeschoten bij de participatie van burgers in beleid en beheer. Burgers participeren meestal niet in omvormingsbeleid en soms schiet zelfs het informeren erbij in. Dat blijkt wel uit de actiegroepen die op diverse plekken zijn ontstaan. Natuurorganisaties doen protest soms te makkelijk af als ‘wanneer we het beter hadden uitgelegd, 25 Pagina 31

Pagina 33

Scoor meer met een e-commerce shop in uw catalogi. Velen gingen u voor en publiceerden gidsen online.

452 Lees publicatie 146Home


You need flash player to view this online publication