Recente ontwikkelingen geven de indruk dat de markt voor duurzaam, niet-biologisch varkensvlees verder groeit. Begin 2010 maakte Albert Heijn bekend dat de supermarktketen medio 2011 al zijn varkensvlees op het niveau van het tussensegment wil hebben, gepositioneerd tussen gangbaar en biologisch in. In het buitenland zijn vergelijkbare ontwikkelingen gaande. Britse supermarkten zoals Sainsbury’s en Tesco maken afspraken met varkenshouders in Nederland om het dierenwelzijn te verbeteren ten opzichte van gangbaar varkensvlees. Ook Duitse ketens als Tegut en Rewe zijn actief op het gebied van duurzaam ondernemen. Verder is er in andere sectoren, zoals de catering, een trend om duurzaam in te kopen. De rijksoverheid koopt sinds 2010 volledig duurzaam in, en lagere overheden voor 50 tot 75 procent. De horeca blijft niet achter en gaat ook steeds vaker over tot duurzame inkopen. De ontwikkelingen laten zien dat er een significante, latente vraag is naar duurzaam, niet-biologisch én betaalbaar varkensvlees. Het Agrocentrum voldoet aan die vraag. Dit betekent dat het Agrocentrum een goede kans maakt om zijn vlees in de markt te zetten als tussensegment, met een plus van zo’n 15 procent op de gangbare prijs. Zeker gezien het feit dat er al een begin is gemaakt met het ontwikkelen van een duurzame waardeketen: er is al een vleesverwerker bij betrokken die goede contacten heeft met Albron, La Place, Sodexxo. Daarmee is het mogelijk om toegang te krijgen tot een hoger marktsegment. 27 Pagina 33

Pagina 35

Scoor meer met een web winkel in uw sportbladen. Velen gingen u voor en publiceerden weekbladen online.

451 Lees publicatie 145Home


You need flash player to view this online publication