In totaliteit voldoet het Agrocentrum op alle onderdelen – de milieumaatlat, de voedermaatlat en de welzijnsmaatlat – ruim aan de minimumeisen van het Milieukeur. Daarnaast kent het Milieukeur nog maatregelen waarbij een varkenshouder zelf kan kiezen welke hij toepast. Daarmee zijn extra punten te halen en een minimum aantal punten is verplicht. Bij deze keuzemaatregelen komt het Agrocentrum dicht in de buurt van het maximum te behalen punten. Zo worden de varkens in groepen gehouden en vindt er geen transport plaats van levende dieren, zodat de dieren minder gestresst raken. Bovendien zorgen de energiecentrale en de mestverwerking voor netto duurzame elektriciteitsproductie. transportkilometers scheelt. Daar staat tegenover dat het Agrocentrum duurzame energie en kunstmestvervangers produceert en het diertransport beperkt, waardoor een aanzienlijke reductie van de CO2-emissie optreedt. De biologische sector gebruikt vrijwel uitsluitend biologisch voer, bij voorkeur van het eigen bedrijf, terwijl het Agrocentrum vooral voer uit de omgeving haalt en waar nodig groene soja gebruikt. 5.4 marktpositie Kan het Agrocentrum deze voordelen ook omzetten in een gunstige marktpositie ten opzichte van gangbaar en biologisch? De markt voor varkensvlees is opgedeeld in drie segmenten. Het gangbare segment bedient ongeveer 98 procent van de markt. De gemiddelde kostprijs fluctueert rond € 1,37 per kg slachtvlees. Dit is tegelijk de onderkant van de markt als het gaat om maatregelen op het gebied van milieu en dierenwelzijn. Aan de andere kant van de markt staat het biologische segment, tegen een gemiddelde kostprijs van rond de € 2,50 per kg slachtvlees. Daartussenin zit het segment duurzaam/niet-biologisch zoals Milieukeur, dat door De Hoeve BV en Jumbo Bewust wordt gevoerd. De kostprijs hiervan wordt geschat op € 1,20 tot € 1,40 per kg slachtvlees. In de voorgaande hoofdstukken is aangetoond dat het Agrocentrum zich qua kostprijs, dierenwelzijn en milieu kan meten met de leidende initiatieven op het gebied van duurzaam niet-biologisch varkensvlees. De kostprijs komt onder de geschatte kostprijs van Milieukeur, De Hoeve en Jumbo Bewust. Op het gebied van dierenwelzijn en milieu voldoet het Agrocentrum ruim aan de basiseisen van Milieukeur. Op dit moment is er een kleine, groeiende markt voor duurzaam, nietbiologisch varkensvlees. Nu al betaalt een kleine groep consumenten voor varkensvlees van Jumbo Bewust vijftien procent meer dan voor gangbaar vlees en voor vlees van De Hoeve tot tien procent meer. Het succes hiervan komt mede doordat de initiatiefnemers vanaf het begin de meest relevante spelers in de keten, zoals retail en slachterij, erbij betrokken hebben. 5.3 Welzijn minder, milieu beter dan biologisch De vergelijking tussen het Agrocentrum en een biologische varkensbedrijf geeft een wisselend beeld. Het welzijn van varkens in de biologische varkenshouderij is beter. Ze hebben meer ruimte en minder roostervloeren. Ook hebben zij de beschikking over meer verschillende functiegebieden, onder andere een buitenruimte en een ligruimte met stro. Biologische varkens hebben hierdoor meer mogelijkheden om hun natuurlijke gedrag uit te voeren dan de varkens in het Agrocentrum. Die hebben alleen een binnenruimte en het stro dient slechts ter afleiding. Liggen in stro of modderbaden is er niet bij. Staarten couperen, tanden knippen is in beide systemen uitgesloten. Castreren is in de biologische houderij toegestaan, in het Agrocentrum niet. Een voordeel van het Agrocentrum is dat de varkens niet op transport hoeven naar het slachthuis. Ook is de kans op doodliggen van de biggen minimaal, doordat de biggen door de kooiconstructie worden beschermd. Biologische zeugen mogen na drie dagen al los rond lopen, wat de kans op doodliggen verhoogt. Ook is de kans op insleep van infectueuze dierziekten bij biologische varkens groter. Op milieugebied scoort het Agrocentrum wat beter dan de biologische sector. Biologische systemen zijn energiezuinig omdat ze geen gebruik maken van kunstmest en zoveel mogelijk voer uit Nederland halen, wat 26 Pagina 32

Pagina 34

Voor clubmagazines, online catalogussen en artikelen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw boeken.

451 Lees publicatie 145Home


You need flash player to view this online publication