90 Samen Goed Eten Het concept Samen Goed Eten is de parapluterm voor een benadering die beoogt onze geïndividualiseerde eetcultuur te doorbreken. Het is de ambitie om concepten te ontwikkelen waarin ruimte ontstaat voor de meerwaarde van samen eten. We kijken goed naar praktijkvoorbeelden waar Samen Goed Eten wél van de grond komt: wat kunnen we leren van die goede uitzonderingen om te zorgen dat Samen Goed Eten overal de regel wordt? Mede voortbouwend op het succes van Smaaklessen kiezen we hierbij voor de eetcultuur op basisscholen. En dan in het bijzonder voor de lunch omdat dit het moment is waarop veel kinderen aan hun lot overgelaten worden én er zoveel kansen liggen om de sociale, pedagogische en voedingskundige merites van een gezamenlijke lunchmaaltijd te benutten. Nederland is een van de weinige landen in Europa waar schoolmaaltijden niet standaard zijn. Een gevolg is dat een grote groep basisscholieren niet of slecht gevoed de schooldag doorbrengen. De opgave die we ons gesteld hebben is om het belang van samen goed eten bij zoveel mogelijk scholen te agenderen, én te laten zien wat ouders, leerkrachten en bestuurders kunnen doen (veel) om op hun eigen school een lunchcultuur te realiseren. Stand van zaken In 2010 is in het kader van Samen Goed Eten geïnvesteerd in twee samenhangende projecten: Naar scholen om op te eten: het realiseren van een cultuur van samen goed eten op basisscholen. In de week van de smaak is een tweede pilot gehouden met een nieuwe vorm van ‘lunchdragers’ (dabba’s of tiffins) waarmee het voor kinderen eenvoudig en aantrekkelijk wordt om voor en met elkaar de lunch te maken, al dan niet met hulp van ouders. Ambitieuzer is het concept Nationaal schoollunchprogramma: een landelijk financieel en organisatorisch kader voor scholen die hun leerlingen een goede lunchmaaltijd willen kunnen aanbieden. Voedingszorg op scholen voor Langdurig Zieke Kinderen (LZK-scholen). Door financieringsproblemen zijn inmiddels de meeste LZK-scholen gedwongen de lunchvoorziening te staken. Het project richt zich erop de financieringssystematiek op een meer structurele leest te schoeien. Activiteiten 2011 Voor de twee genoemde projecten zetten we in 2011 vervolgstappen: Naar scholen om op te eten: De haalbaarheid van een nationaal schoollunchprogramma onderzoeken, bij goede uitkomst voorbe reidingen treffen voor een uitvoeringsorganisatie, en communicatieproducten ontwikkelen voor het projectnetwerk. Voedingszorg LZK-scholen: Inrichten en starten van een kleine organisatie die de nieuwe financieringsmethode vorm en inhoud geeft. Partners NIGZ, Start-U-Up, LZK-scholen, Tijd voor Eten, Vriendelijke Keukens, ministerie EL&I, ministerie VWS, Argumentenfabriek, EUR Sophia Kinderziekenhuis, SEO Economisch Onderzoek, PIT actief, scholen, Smaaklessen, Voedingscentrum. Pagina 98
Pagina 100Interactieve digitale jaarverslag, deze publicatie of vakblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar publiceren van online publicaties.
442 Lees publicatie 136Home